Back to top

Готує конкурентоспроможних фахівців

Автор фото Василь Сосюк.

ДПТНЗ «Сарненський професійний аграрний ліцей», якому виповнюється 110 років

Найактуальніше питання, яке сьогодні намагаються вирішити чимало молодих людей, – куди влаштуватися на роботу після закінчення вищих навчальних закладів? Адже випускники шкіл у своїй переважній більшості хочуть отримати вищу освіту, часто не задумуючись, чи потрібні спеціалісти тих чи інших професій на ринку праці, чи є можливість згодом працевлаштуватися.
Будучи неодноразово на колегіях Міністерства освіти й науки, молоді та спорту України, а також на засіданні Верховної Ради України з питань освіти, директор ДПТНЗ «Сарненський професійний аграрний ліцей» Микола МОРОЗЮК, який очолює його майже 7 років, наводить лише факти:
- За даними Державної служби статистики у 2010-2011 навчальному році у вищих навчальних закладах країни навчалися майже 550 студентів (із розрахунку на 10 тис. населення). У той же час у закладах профтехосвіти цей показник становив усього 95 учнів. Тобто, за нескладними підрахунками, співвідношення було 1:6. У деяких регіонах таку цифру можна вважати катастрофічною для їхньої економіки. Приміром, у Харківській області на 1 учня професійно-технічного навчального закладу припадає 14 студентів вищих, а в Києві, відповідно, на 1 – 28. При цьому ні ринок праці, ні рівень технологій не вимагають таких пропорцій у підготовці кадрів. Більше того, сфера виробництва відчуває дефіцит саме у кваліфікованих робітниках.
- Миколо Петровичу, а якщо говорити про нашу область?
- Показники такі: на 4 тис. 500 випускників професійно-технічних навчальних закладів припадає 20 тис. 800 випускників ВНЗ. І ще один вражаючий факт: якщо впродовж 10 років припинити підготовку бухгалтерів, економістів, юристів і вчителів, то потреба в цих спеціалістах не виникне. Тож судіть самі, які кадри потрібні українській економіці. Хоча, за словами міністра освіти й науки України Дмитра Табачника, не вистачає інженерів – електромонтерів, машино- й кораблебудівельників.
- Що змінилося в ліцеї за період Вашого перебування на посаді директора?
- Життя не стоїть на місці. Завдяки моїм попередникам Павлові Ратичу й Олексію Захожому, які підняли заклад на високий щабель, колектив і надалі продовжує його славні традиції.
За 6 із половиною років змінилося багато. Реорганізували навчально-матеріальну базу. За показниками діяльності з питань комп’ютеризації та інформатизації постійно займаємо перші місця в області. Придбали 6 LCD-телевізорів, переобладнали та модернізували всі кабінети, лабораторії та майстерні. Закупили сучасне діагностичне та шиномонтажне обладнання в лабораторію для підготовки кваліфікованих слюсарів із ремонту автомобілів.
Замінили вікна в навчальному корпусі, гуртожитку, актовому залі на енергозберігаючі, також учнівські столи, світильники в кабінетах, поставили нові двері. Майстерню з перукарської справи обладнали, згідно з вимогами, на 6 робочих місць. Працює кабінет практичного психолога.
У зв’язку зі створенням центру підготовки кадрів для агропромислового комплексу на базі ліцею завдяки сприянню заступника начальника управління, начальника відділу професійно-технічної та вищої освіти управління освіти й науки Рівненської ОДА Петра Коржевського придбали нову техніку. А саме: 2 трактори «Бєларусь» - МТЗ–920, ротаційну навісну косарку, дисковий плуг ПД–4-30, універсальний культиватор–підгортувач, обприскувач польовий начіпний (ОПН–400), граблі вилкові ГВК–5, автомобілі РАФ–220301, КамАЗ, ЗіЛ-131, ЗіЛ–130 та іншу сільськогосподарську техніку.
Сьогодні до послуг учнів 17 навчальних кабінетів для теоретичного навчання (три з яких – комп’ютерні), 5 лабораторій, 5 майстерень, трактородром, навчальний полігон, де є 14 тракторів, зерно-, льоно- й силосозбиральні комбайни, причепи й напівпричепи, машини для рослинництва, плуги, культиватори, сівалки тощо.
Навчальне господарство має площу 298,7 га. На його землях учні під керівництвом майстрів виробничого навчання закріплюють свої вміння й навички працювати в полі в реальних умовах сільськогосподарського виробництва, вирощуючи жито, овес, ячмінь, пшеницю, просо, ріпак, олійну редьку, картоплю, капусту, цибулю, червоний буряк, моркву. Для підготовки водіїв автомототранспортних засобів у ліцеї діє автодром. Оновили меблі в кімнатах гуртожитку, комп’ютеризували бібліотеку з фондом 17770 екземплярів книг. А музею закладу присвоїли звання зразкового.
Не забуваємо й про відпочинок працівників. Ввели в дію солярій, оздоровчий комплекс, організовуємо поїздки на Біле озеро й екскурсії країною.
- Миколо Петровичу, які професії можуть отримати випускники ЗОШ у вашому навчальному закладі?
- Загалом учні ліцею навчаються за 14 професіями, більшість із яких інтегровані. Після 9 класу за три роки можна отримати повну загальну середнью освіту й фах тракториста-машиніста сільськогосподарського виробництва категорій «А», «В», «С», «Д», слюсаря з ремонту сільськогосподарських машин й устаткування, водія автотранспортних засобів категорії «С».
Також електромонтерів із ремонту та обслуговування електроустаткування, лінійних споруд телефонного зв’язку та радіофікації, дев’ятикласники можуть здобути, окрім того, спеціальність слюсаря з ремонту автомобілів, обліковця з реєстрації бухгалтерських даних, діловода, оператора комп’ютерного набору.
- А на базі 11 класів?
- З однорічним терміном навчання з ліцею виходять трактористи-машиністи сільськогосподарського (лісогосподарського) виробництва категорії «А», слюсарі з ремонту сільськогосподарської техніки, устаткування й легкових автомобілів, водії автотранспортних засобів категорії «С», електромонтери з ремонту й обслуговування електроустаткування, лінійних споруд телефонного зв’язку та радіофікації, діловоди, оператори комп’ютерного набору.
Ліцей також здійснює курсове професійне навчання за такими професіями: водій транспортних засобів категорій «А» (мотоцикл), «В» (легковий автомобіль), «С» (вантажний автомобіль), «АВ» (мотоцикл і легковий автомобіль); «ВС» (легковий і вантажний автомобілі), «АВС» (мотоцикл, легковий і вантажний автомобілі). Перепідготовку за категоріями «А1», «В», «С». Також перукар (перукар-модельєр), кравець, кухар.
Не можу не сказати про свій колектив, який готує кваліфікованих робітників. Серед 60 педагогів - 23 викладачі (2 викладачі-методисти, 11 спеціалістів вищої категорії, 9 старших викладачів) і 25 майстрів виробничого навчання (12 із яких мають педагогічне звання майстер виробничого навчання І категорії і 5 - ІІ). 8 педагогів нагороджені нагрудним знаком «Відмінник освіти України», 2 - «Антон Макаренко».
- Все-таки, яка перспектива працевлаштування ваших випускників після закінчення ліцею?
- Щоб відповісти на це запитання, почну з прислів’я: «Риба шукає де глибше, а людина - де краще». Географічне розташування Сарн дає змогу набирати учнів із Рівненської, Волинської, Житомирської та інших областей України. Процент працевлаштування дуже високий, сягає 90%, але через певні обставини, що складаються на деяких підприємствах народного господарства, не всі випускники фіксуються на першому робочому місці. Хтось вважає, що престижно користуватися послугами Державної служби зайнятості, де, не працюючи, можна отримувати допомогу більшу, ніж заробітну плату.
Однак, отримуючи дві-три професії одночасно, після закінчення ліцею перспектива працевлаштуватися - стовідсоткова, як і організувати свою справу, що багато хто й робить.
- Якими досягненнями педагогічного й учнівського колективів пишаєтеся?
- Справа не в досягненнях, а в стабільності. Ліцей упродовж останніх років займає високі рейтингові місця серед професійно-технічних навчальних закладів області. Свідченням цього є 4 місце за підсумками 2012 року. Налагоджена співпраця з органами місцевого самоврядування та підприємствами району.
Для підвищення професійного рівня випускників разом із Мирогощанським аграрним коледжем створили навчальний комплекс «Агротехнічна освіта». В ньому вони мають змогу продовжити навчання за скороченою програмою (за державним замовленням).
Учні ДПТНЗ «Сарненський професійний аграрний ліцей» Юрій Пригарський, Едуард Мовчан, Анатолій Попач, Марія Романчик, Станіслав Калюшик неодноразово ставали призерами Всеукраїнських конкурсів фахової майстерності. Олександр Котяш, за підсумками ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу з фахової майстерності з професії «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва», став стипендіатом Президента України. А пошуково-дослідницьку роботу «Історія, побут, обряди, звичаї, ремесла Сарненщини» Тетяни Никончук, Юлії Ніколайчук, Миколи Білотіла визнали найкращою у Всеукраїнському конкурсі науково-пошукових робіт учнівської та студентської молоді, присвяченому 20 річниці незалежності України.
За підсумками проведення ІІІ (обласного) етапу ХІІ Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об’єднайтеся ж, брати мої» у 2013 році Катерину Кузьмич визнали переможцем у номінації «Історія України і державотворення», а її робота «Моя маленька Батьківщина (історія села Кам’яне-Случанське)» братиме участь у ІV етапі конкурсу в Києві.
Дозвілля й відпочинок учнів сприяють успішному навчанню та оволодінню професією. Хлопці й дівчата з задоволенням відвідують гуртки художньої самодіяльності: фольклорний, гармоністів, художнього читання, технічної творчості, спортивні секції з важкої та легкої атлетики, шахів.
- Насамкінець, Миколо Петровичу, яким бачите майбутнє вашого професійно-технічного навчального закладу?
- Зважаючи на соціально-економічну та демографічну ситуацію в регіоні й Україні загалом, можу з упевненістю сказати, що ринок праці перенасичений фахівцями з вищою освітою. Для розвитку економіки потрібні саме висококваліфіковані робочі кадри, які готує наш ліцей. Тому для підвищення ефективності підготовки фахівців для народного господарства своїми завданнями вважаємо модернізацію матеріально-технічної бази, вдосконалення навчально-виробничого процесу, завершення навчально-практичного центру з упровадження інноваційних технологій для професій агропромислового комплексу. Також розширимо асортимент випуску продукції в майстернях, створимо навчальну базу для підготовки робітників за професіями електрогазозварника й токаря. Продовжимо роботу над науково-методичною проблемною темою «Підготовка та впровадження сучасних освітніх і виробничих технологій для забезпечення високого рівня професійної підготовки учнів».
Одно слово, колектив ДПТНЗ «Сарненський професійний аграрний ліцей» упевнено дивиться в майбутнє. Відповідно до вимог реформи освіти, розвитку сучасної економіки, продовжує готувати конкурентоспроможних фахівців для агропромислового комплексу, здатних діяти в інноваційному режимі, самостійно здобувати додаткові знання, ініціативних, потрібних на ринку праці сучасної України.
- Думаю, Миколо Петровичу, Ваша інформація допоможе хлопцям і дівчатам, які стоять перед вибором майбутньої професії. Дякую за інтерв’ю.
Розмовляла
Марія КУЗЬМИЧ.

Новини: 

Схожі матеріали

Особистісно зорієнтоване навчання рідної мови та літератури є важливою проблемою сучасної середньої освіти. Над нею активно працює творча група...
Сарни - сучасне місто, в якому живуть і працюють тисячі людей. Кожен день несе нові ідеї, турботи, радість. Особливістю міста та району є не тільки...
Незадовго до Дня Незалежності виповнився рік, як виконавчу гілку влади в районі очолив Петро Рухер. З цієї нагоди з головою РДА зустрілися та...
Створити умови для утвердження верховенства права, сили закону, щоб громадяни почувалися захищеними та вільними, - покликання прокуратури. Адже саме...
На виконання Указу Президента України № 124 від 14 лютого 2008 року «Про Фестиваль мистецтв України», відповідного розпорядження голови обласної...