Back to top

Партнерство заради майбутнього

000055.jpg

Під такою назвою нещодавно відбувся четвертий районний батьківський форум

Відкриваючи захід, начальник відділу освіти РДА Людмила Макриця наголосила на значущості тем, що винесли на розгляд широкої громадськості. Адже виховання підростаючої юні - важливе завдання і для педагогів, і для батьків, і для влади. Тож необхідно консолідувати зусилля, щоб виховати справжнього громадянина України.
А говорили на форумі про значення духовності у формуванні свідомості дітей через викладання курсу християнської етики; роль шкільного практичного психолога в профілактиці злочинів у підлітковому середовищі; жорстоке поводження підлітків і насильство в сім’ї; функції служби в справах дітей у забезпеченні захисту прав дитини; співпрацю батьків, громадськості та педагогічного колективу навчального закладу щодо виховання підростаючого покоління. У заході взяли участь батьки, педагоги, представники духовенства, бізнесу, люди, небайдужі до долі хлопчиків і дівчаток, до проблем, що виникають у молодіжному середовищі. Тож і шукали всі разом шляхи подолання їх і виходу з важких життєвих обставин, а також як уберегти юнь від негативного впливу, відвернути її увагу від шкідливих звичок, попередити насилля та жорстокість як у молодіжному середовищі, так і в сім’ях.
Звертаючись до учасників форуму, голова РДА Петро Рухер відзначив, що метою зібрання є налагодження співпраці, спрямованої на майбутнє дітей. Але ця робота буде успішною тільки тоді, коли зрозумі-ємо, що одноосібно ні батьки, ні влада, ні духовенство цю проблему не вирішать. Сьогодні керівництво держави робить дуже багато, щоб дитина, особливо та, яка перебуває в нелегких умовах, отримала належну увагу, любов. За останні чотири роки з ініціативи Президента України Віктора Ющенка відбуваються масштабні заходи, реалізуються проекти, спрямовані на підтримку сім’ї, дітей, особливо сиріт і позбавлених батьківського піклування. Таких в Україні – 103 тисячі. Це надто велика цифра. Упродовж останніх років саме до них привернули увагу і влади, і бізнесу. Мова йде про проект, започаткований Президентом України, - «Зігрій любов’ю дитину». Приємно, що за ці 4 роки в сім разів зросла кількість хлопчиків і дівчаток, які виховуються в прийомних сім’ях або будинках сімейного типу.
Кожен, хто виступив далі на форумі, запропонував своє бачення вирішення тієї чи іншої проблеми, дав конкретні поради, як діяти в різних ситуаціях, аби досягти спільної мети, - допомогти дитині вибрати правильну стежку в житті.
Марія Кузьмич, методист відділу освіти РДА, звернула увагу на те, що педагоги повинні діяти з позиції гуру, який не лише знає, як виховувати, а насамперед, розуміє тривожні тенденції у світі дитинства. Підтвердження цьому - слова Вілларда Деджета: «Світ, в якому житимуть діти, змінюється в чотири рази швидше, аніж наші школи». Але школа спроможна допомогти учню через масовість, приватний термін впливу, приховану виховну програму, сучасні технології та компетентних фахівців. І важливого значення набуває тісна співпраця державного, громадського та бізнесового секторів, які взаємодіють між собою. Вона полягає в узгодженому баченні завдань, наборі гнучких механізмів їх вирішення, регулярних зустрічах усіх зацікавлених сторін.
- Тож сподіваюсь, що такі зустрічі, як сьогодні, стануть традиційними, - підсумувала Марія Кузьмич. - І не бійтесь любити своїх дітей. Будьте з ними ніжними й лагідними. Не чекайте від сина чи доньки швидких і бажаних результатів. Але посіяна сьогодні доброта повернеться через роки вдячністю та любов’ю.
Тетяна Матвійчук, заступник голови піклувальної ради НВК «Школа-колегіум» м. Сарни, розповіла про організацію роботи з батьками. Для успішного розв’язання спільних завдань дев’ять років тому створили піклувальну раду, яка керується в роботі положенням про батьківський комітет загальноосвітнього закладу, рішенням батьківських зборів, рекомендаціями директора та класних керівників. До її складу входить по одному представнику батьківського комітету кожного класу. Загалом це 48 енергійних, небайдужих творчих сердець, які мають авторитет. Ця благодійна організація має свій статут, рахунок, на який перераховують кошти, зареєстрована в районному відділі юстиції. Перш за все, рада тісно співпрацює з учнівським і педагогічним колективами, звертається разом з адміністрацією до виконавчих органів, громадських організацій, підприємств з питань надання допомоги в життєдіяльності школи, вносить директорам, педагогам пропозиції щодо удосконалення виховної роботи, у тому числі позакласної та позашкільної, а також організації суспільно корисної праці учнів. За успіхи у вихованні батьки можуть їх заохотити, а також добиватись громадського впливу на нерадивих.
У колегіумі активно працюють гуртки, що потребують значного фінансування на придбання мате-ріалів, зокрема вишивка бісером, різьба по дереву, художня студія, хореографія та ін. Необхідні кошти і для оформлення класних кімнат. До речі, кабінет фізики визнали зразковим в області. «Тож маємо вдале поєднання творчості адміністрації та матеріальної підтримки піклувальної ради», - зауважила виступаюча. Батьки є активними учасниками навчально-виховного процесу. Вони відвідують виховні заходи, заняття гуртків і секцій. Досить успішно реалізується програма «Крок за кроком», де уроки проводять мами й тата. Традиційно проходить конкурс педагогів з метою виявлення творчих обдарувань серед молодих спеціалістів. А ще уроки пам’яті, прес-конференції, аукціони родинної педагогіки, альбоми-естафети… «Щоб виховати справжню особистість, потрібно більше уваги приділяти проблемам навчального закладу, допомагати, не стояти осторонь, бо сьогоднішньою опорою для неї є ми, батьки», - так закінчила розповідь Тетяна Матвійчук.
Досвід тісної співпраці педагогів і батьків, що приносить тільки користь навчально-виховному процесу, варто, мабуть, взяти до уваги і в інших закладах. Як і напрацювання деяких шкіл у духовному вихованні підростаючого покоління. Саме про його переваги й говорив Олег Гаврильчик, учитель християнської етики Стрільської ЗОШ І-ІІІ ступенів:
- Поширення деструктивної поведінки: підліткове пияцтво, паління, дитяче насилля - набирають обертів, насторожуючи свідомість суспільства. Ці проблеми змушують шукати вихід зі становища, в якому перебувають діти. Що ж стає причиною тих чи інших вчинків людини? Бог наділив кожного здатністю обирати між добром і злом. І вплинути на цей вибір не може ніяка сила. Навіть Бог-Отець не порушує волю людини, щоб не творити насилля над своїм творінням. Основою ж для здійснення будь-якого вчинку залишаються бажання, які виникають внаслідок поєднання діяльності розуму та почуттів і цілковито залежить від людської волі. Такі схеми створені Богом для того, щоб людина мала можливість утверджуватись лише в добрі. Найстрашніше, що всі негаразди торкаються підростаючого покоління. Сучасні діти мають деформоване поняття волі. Через це часто можна спостерігати, як вони без всіляких роздумів вибирають зло, не відчуваючи жодних докорів сумління.
Виною цьому є й інформація, в якій живе сучасна молодь, що вона бачить з екранів телевізорів, де панує жорстокість, а співчуття немає, де зовсім не практикується взаємна допомога. Каталізатором же, перш за все, є ситуація в сім’ї, наскільки в ній комфортний психологічний клімат. І хоча в основному діти ситі, доглянуті, вдягнуті, майже кожен має мобільний телефон, значно відчувається втрата батьківської любові й уваги. Тому в школах і ввели предмет «Християнська етика», основним завданням якого є прищеплення школярам християнських цінностей як формуючих основ поведінки людини. Вивчення його дає можливість існувати тільки в добрі й уникати зла. Та все ж потрібна віра, інакше християнська етика – джерело внутрішнього благополуччя - перетвориться в суху незрозумілу науку й не дасть зважених результатів. Немаловажна тут і роль батьків. Багато сімей не живуть за християнськими принципами, підриваючи цим авторитет предмету. І діти, які вивчають його, не бачать практичного втілення ні на вулиці, ні вдома. Це породжує холодне ставлення до вивченого, а знання залишаються на рівні розумового сприйняття. Тож потрібно вибудувати дієву форму, яка принесе користь суспільству, - до християнських цінностей додати зусилля батьків, учителів і школярів, помноживши це на віру. У результаті отримаємо духовно здорову молодь, майбутнє України.
У сучасних умовах пропаганда й організація здорового способу життя учнів і вчителів є однією з найважливіших складових просвітницької та психопрофілактичної роботи шкільного психолога. Це передбачає не лише заходи із попередження відхилень у становленні особистості, а й організацію роботи зі сприяння розвитку психологічної культури школярів. Досвідом діяльності в цьому напрямку й поділилась Марія Комар, практичний психолог Коростської ЗОШ І-ІІІ ступенів:
- Підліток, який став на шлях злочинності, потребує не суворого покарання чи ненависті, а допомоги та розуміння. Посилаючись на численні дослідження вчених щодо впливу сімейних стосунків на розвиток деструктивної поведінки особистості, можна зробити висновок, що саме вони й призводять до неадекватного образу дитини. На основі цього в неї формуються негативні риси характеру. Тож треба частіше збиратися разом, щоб вони вчились вирішувати проблеми спільно. З цією метою в школі створили клуб спілкування з неповнолітніми з профілактики правопорушень. Його відвідують учні, які перебувають на внутрі-класному та шкільному обліках. Клуб працює за річним планом. Збираємось два рази в місяць. Намагаємось використовувати різні методи та форми роботи: диспути, лекції, бесіди. Ознайомлюю дітей із кримінальною відповідальністю за правопорушення, їх конституційними правами й обов’язками, як уникнути злочину й не стати його жертвою, проводимо анкетування «Моє ставлення до злочинів і покарань» та ін.
Ефективність засідань залежить від того, наскільки вдається зацікавити учнів. Допомагають у цьому різні вправи: на зняття напруги, виві-льнення енергії, дихальні… І це приносить гарні результати. Наприклад, класовод звернула увагу на неадекватну поведінку учня. Він дуже змінився, ображав однолітків, почав гірше навчатись. Що сталося? За допомогою вправ дізналась, що мами хлопчика декілька місяців не було вдома. Дитина страждала, а сказати комусь не могла, що вплинуло на її поведінку. Хлопчик потребував підтримки, допомоги, любові, а не критики, що ще більше ввело б його в депресивний стан. І роботу тут варто було починати з сім’ї, з людей, які заміняли йому маму за її відсутності.
- Як психолог, не можу не звернути увагу й на суїцидальну поведінку школярів, - з тривогою каже Марія Комар. - Це найболючіший і найнебажаніший досвід роботи, який довелось отримати. Це відчуття та розуміння того, що ти відповідаєш за життя людини. Якось була шокована словами п’ятикласника, який сказав однолітку: «Я бажаю тобі померти». Провівши вправи, з’ясувала, що хлопчик дійсно потребував допомоги. А причиною стали проблеми в сім’ї: зміна школи, класу наклалися на основну – в родину прийшли вітчим і новий брат, з яким не склалися стосунки. Отож постійні суперечки, непорозуміння й підштовхнули дитину в безодню відчаю, депресію. Найстрашніше, що цього не помічала мама, найрідніша людина. Тож батькам треба бути уважнішими до життя своїх синів і доньок, адже ніхто не знає їх краще, помічати найменші зміни в поведінці, і тоді вони не залишаться наодинці з проблемами. Зверніться до психолога за порадою, він допоможе. Адже тільки сім’я може вилікувати дитячу душу, дати шанс повноцінно жити серед людей.
На жаль, буває й навпаки. Саме в родині дитина вчиться бути недоброю до ближніх, а то й жорстокою, байдужою до чужого горя. Адже дорослі, трапляється, власним прикладом підштовхують їх до цього, не задумуючись про наслідки. На аспекті саме цієї проблеми зробив наголос Микола Лозінський, лектор-організатор благодійного фонду «Вірний шлях» м. Рівне. За його словами, не варто забувати: що людина посіє, те й пожне. Якщо в серцях юних засіємо щось хороше, в їх свідомості воно проросте добром, якщо ж погане - то обов’язково принесе недобрий плід.
Людмила Котяш, головний спеці-аліст служби в справах дітей РДА, ознайомила присутніх з роботою, яку проводять фахівці, аби допомогти, а то й захистити права маленьких жителів Сарненщини. Зокрема виявляють бездоглядних дітей, забезпечують захист їх законних прав та інтересів, розвивають сімейні форми виховання дітей-сиріт і позбавлених батьківського піклування, кількість яких у районі, на жаль, постійно збільшується. Так, із 45 взятих на облік упродовж року дітей-сиріт – 13, інші – позбавлені батьківського піклування. Майже всі вони влаштовані в сім’ї громадян. 29 перебувають під опікою та піклуванням, 3 – у будинках сімейного типу, 5 – у прийомних сім’ях, 1 – у родині близьких родичів з подальшим оформленням піклування.
За станом на 1 жовтня ц.р. на обліку в службі перебуває 201 дитина. Серед них 57 – сиріт, 144 – позбавлених батьківського піклування. Наразі в районі нараховується 132 соціально неблагополучні сім’ї. Ведеться постійний контроль за станом утримання дітей у родинах, які неналежно виконують батьківські обов’язки: дорослі зловживають спиртними напоями, вчиняють до дітей насильницькі дії. Цьогоріч таких виявили 14, у них виховується 35 неповнолітніх.
Упродовж 10 місяців ц.р. працівники служби обстежили матеріально-побутові умови проживання в 180 сім’ях. У рамках чинного законодавчого поля оформили матеріали на порушення клопотання про позбавлених батьківських прав 16 осіб стосовно 29 дітей. У більшості випадків перебування дитини у функціонально неспроможній сім’ї становить загрозу для її здоров’я. Тому вживають заходів із влаштування їх у державні заклади. Впродовж року п’ятеро неповнолітніх оформили в притулок для дітей, стільки ж - у дитячі будинки.
Часто дорослі надають перевагу матеріальному забезпеченню своїх синів і доньок. Тому виникає ситуація, коли їх виховує бабуся, поки батьки перебувають за кордоном на заробітках. Необхідно звернути увагу на те, що особа, яка впродовж шести місяців не цікавиться вихованням сина чи доньки, може бути позбавлена батьківських прав. У більшості діти без належного до-гляду легко можуть стати жертвами протиправних і злочинних діянь. Як наслідок, потрапляють на лаву підсудних.
За три квартали цьогоріч працівники районного відділу міліції склали 82 протоколи на батьків, які ухиляються від виконання своїх обов’язків. За станом на 20 жовтня ц.р. здійснили 142 рейди, з них 9 – у вечірній і нічний час. Виявили 61 дитину, з них 4 неповнолітніх перебували в стані алкогольного сп’яніння, двоє – розпивали спиртне. Побачили й таких, котрі під час навчально-виховного процесу перебували в комп’ютерних клубах. Зустрі-ли 4 діток з інших областей, які жебракували. Як правило, змушують їх до цього саме батьки.
В основному юні мешканці району забезпечені належним доглядом і вихованням з боку батьків або осіб, які їх заміняють. Однак варто подумати над тим, чи достатньо приділяємо їм уваги, любові. Тож дбаймо про них і не будьмо байдужими до тих, хто потребує допомоги, а про випадки порушення прав дітей обов’язкового повідомляйте службу в справах дітей райдержадміністрації.
Учасники форуму прийняли відповідну резолюцію, яку зачитав Сергій Чернов, голова районного батьківського комітету.

Новини: 

Схожі матеріали

На узбіччі автодороги Сарни-Кам’яне-Случанське, за чотири кілометри від районного центру, у лісі поміж високих сосен-красунь розташована Чудельська...
Кажуть, поганий учитель подає учням готову істину, а хороший - вчить, як її знайти. Саме творчий пошук істини, розвиток мислення та відкриття для...
Особистісно зорієнтоване навчання рідної мови та літератури є важливою проблемою сучасної середньої освіти. Над нею активно працює творча група...
Добре відомий усім вислів досить влучно підходить ВПУ № 22 м. Сарни, адже серед 90 інженерно-педагогічних працівників 32 закінчили його. Особливо...
Саме так хочеться назвати зустріч учасників регіонального семінару викладачів іноземної мови в Сарненському педколеджі Рівненського державного...