Опубліковано Анатолій Кардаш
Фото Василя СОСЮКА
Особистісно зорієнтоване навчання рідної мови та літератури є важливою проблемою сучасної середньої освіти. Над нею активно працює творча група науково-дослідної лабораторії Рівненського інституту післядипломної педагогічної освіти на чолі зі старшим співробітником АПН України кандидатом педагогічних наук Анатолієм ФАСОЛЕЮ. Нещодавно він уже вдруге приїхав у ліцей "Лідер", аби глибше вивчити тутешній досвід викладання української літератури місцевою вчителькою - філологом Наталією Крат. Науковець став гостем елітарної світлиці "Лідера". З ним спілкувався кореспондент "Сарненських новин".
- Над чим працюєте в ліцеї?
- Мав раніше можливість спілкуватися з добрим учителем рідної мови та літератури Наталією Крат, членом нашої творчої групи. І нині продовжую знайомитись з її вагомим доробком на ниві особистісно-зорієнтованого навчання. Багато питань, які виносимо на засідання творчої групи, у ліцеї знайшли своє вирішення та реалізацію. Зокрема навчити учнів планувати свою діяльність, аналізувати її, оцінювати. Наталія Володимирівна зуміла так організувати навчальний процес, що корисно детально ознайомитися, обговорити й узагальнити її досвід. Минулого разу був приємно вражений ефективністю її роботи, тож приїхав ще, аби поговорити з учнями, зустрітися з учителями, зібрати цікавий матеріал, щоб опублікувати його в методичному часописі.
- Чому, на Ваш погляд, особливо актуальна ідея особистісно-зорієнтованого навчання?
- Я є палким прихильником цієї ідеї, вірю в перспективність і роблю все для її популяризації, у тому числі через творчу групу Рівненського інституту післядипломної педагогічної освіти. Побачив у ліцеї живу зацікавленість педагогів особистісно-зорієнтованим навчанням, тому залюбки зустрічаюся з ними та розповідаю їм про його методику. Бо за ним майбутнє. Я автор численних публікацій у часописах "Дивослово", "Українська мова та література у школі" й інших на цю тему.
- Яке коло Ваших наукових інтересів?
- Власне, опублікував низку праць з проблем інтерактивного навчання, діяльності зарубіжних письменницьких організацій тощо. Але всі вони розглядаються з точки зору методики викладання. Відтак саме методика навчання - коло моїх наукових інтересів. А коло зацікавлень у методиці викладання української літератури - це формування духовно багатої особистості. Те, що потребує сучасна та дає традиційна школа, не відповідає запитам учнів, що є однією з найбільших проблем середньої освіти. Учень чекає від школи, зокрема, практичного застосування знань, вміння працювати в складних умовах сьогодення, а традиційна школа дає лише певне їх коло. Вчимо всіх всьому про всяк випадок. Час змінився. 80 відсотків інформації, отриманої учнем у навчальному закладі, навряд чи пригодиться йому в практичному житті. Певною мірою ця проблема розв'язується через звернення до особистісно-зорієнтованого навчання. І в ліцеї, на уроках української літератури, на мій погляд, таке навчання дає позитивний результат.
- Дякую за інтерв'ю.