Опубліковано СН
Основним елементом соціального діалогу на підприємствах, в організаціях і установах є колективно-договірне регулювання соціально-трудових відносин і вирішення колективних трудових спорів шляхом примирення та посередництва. Відповідальність за їх врегулювання, особливо в, страйкових формах, покладено на Національну службу посередництва та примирення, що є постійно діючим державним органом, створеним Президентом України.
Національна служба посередництва та примирення у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», іншими законами, актами Президента й Кабінету Міністрів України, Положенням про Національну службу посередництва та примирення.
Основними завданнями діяльності служби є виконання комплексу заходів, спрямованих на поліпшення стану соціально-трудових відносин, вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) з дотриманням чинного законодавства, прогнозування їх виникнення.
Аналіз причин виникнення конфліктних ситуацій, колективних трудових спорів свідчить, що здебільшого вони носять наслідковий характер, в основі якого лежить складний фінансовий стан підприємств, установ, організацій, що є результатом несвоєчасних розрахунків споживачів за поставлену продукцію, збиткової діяльності, невиконання умов колективних договорів, зростаючих обсягів дебіторської та кредиторської заборгованості, недосконалості впровадження реформи агропромислового комплексу. Примирні процедури, передбачені законодавством, у своїй сукупності дозволяють істотно знизити рівень конфліктності у сфері соціально-трудових відносин у цілому, а також у кожному конкретному випадку врегулювати спір якщо не повністю, то принаймні частково. Але досягти такого результату можна лише за умови ретельного та сумлінного дотримання вимог законодавства, оскільки їх порушення може звести нанівець результати клопіткого примирного процесу й завдати шкоди, поглибити конфліктність ситуації.
Відділення Національної служби посередництва та примирення в Рівненській області (м. Рівне, вул. Словацького 1, телефон 22-60-22) проводить роботу, спрямовану на запобігання порушенню чинного законодавства сторонами соціально-трудових відносин, роз’яснення в трудових колективах положень законодавчих і нормативно-правових актів з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), консультування з цих питань тощо.
Такий громадський інформаційно-консультаційний центр Національної служби посередництва та примирення діє при управлінні праці та соціального захисту населення РДА, який завжди готовий допомогти сторонам соціально-трудових відносин. Адреса центру: м. Сарни, вул. Демократична, 46 (кабінет № 29), телефон 2-17-79.
Тамара КАСАЦЬКА,
виконуюча обов’язки начальника
управління праці та соціального захисту населення РДА.