Опубліковано Анатолій Кардаш
Фото Василя Сосюка.
45 років тому, у жовтні 1964-го, на Вирівському кар’єрі виробили перші тонни щебеню, а в жовтні 2008-го там відбувся пуск нового потужного заводу, збудованого завдяки інвестиціям
з Німеччини. Нині обладнаний сучасною технікою з комп’ютерним управлінням він упевнено нарощує виробництво.
Перший завод будувала вся країна
За фізико-механічними показниками граніти Вирівського родовища відзначаються особливою міцністю, тож за якістю місцевий щебінь є одним з кращих у Східній Європі. Розвідка гранітних покладів розпочалась ще в 1940 році, але тільки через чверть століття тут налагодили випуск продукції, збудувавши каменедробильний завод з виробництва щебеню фракцій 5-20, 20-40 мм.
Як свідчать архівні дані, у його спорудженні та комплектуванні на той час новітнім обладнанням взяли участь десятки підприємств з різних міст України, Росії, Казахстану, Грузії, Молдавії. Перший директор Леонід Сицинський згадував: «Конусні дробарки, 20-тонні мостові крани, екскаватори, транспортери, електромотори поставляли з Ленінграда, Курська, Москви, Воронежа, Тбілісі й інших міст СРСР. Не буде перебільшенням сказати, що завод будувала вся країна». Генеральним підрядником будівництва був Ровенський будівельно-монтажний трест. Проектна потужність підприємства становила 650 тисяч кубометрів у рік. Воно розвивалось і вже в 1978 році виробило 1,2 мільйона кубометрів щебеню, працюючи в три зміни. Колектив робітників та інженерно-технічних фахівців нараховував 180 чоловік. Продукція Вирівського кар’єру була добре відома будівельникам і дорожникам колишнього Радянського Союзу. Їй тоді присвоїли державний знак якості СРСР. Поклади розвіданої цінної сировини перевищували 140 мільйонів тонн міцністю від 1400 до 1700 кг/кв. см. Та після розвалу Радянського Союзу різко скоротились обсяги будівництва, впав попит на щебеневу продукцію, а відтак і її виробництво стрімко скорочувалось. На початку століття воно зовсім зупинилося. Заводське обладнання фізично й морально застаріло, більшість його вийшла з ладу, тож не було сенсу ремонтувати. Спроби як вітчизняних, так і зарубіжних інвесторів реанімувати підпри-ємство не мали успіху: нікому не вдавалось досягти навіть десятої долі проектної потужності заводу.
Кроки відродження
Відродити славу великомасштабного виробника якісної продукції занедбаному підприємству дозволив тільки прихід нових інвесторів – компанії «Базальт–Акціен–Гезельшафт», яка у 2006 році стала головним акціонером ВАТ «Вирівський кар’єр». Вона є провідним виробником будівельних матеріалів у Німеччині. Понад 110 років успішно працює у своїй та інших європейських країнах і має 160 підприємств. Її досвідчені фахівці взялися за повну реорганізацію виробничого процесу на Вирівському кар’єрі, у стислі строки (лише за два роки!) збудували новий сучасний щебеневий завод. Він став найбільшим з усіх закордонних підприємств АТ «Базальт-Акціен-Гезельшафт» з проектною потуж-ністю 2 мільйони тонн у рік. За цей час інвестиції в кар’єр сягали майже 22 млн. євро. Минулої осені відбувся його урочистий пуск, друге народження. Почався відлік нової епохи заводу, який називають перлиною нерудної галузі України.
Принципова схема добування каменю та подрібнення його на щебінь упродовж десятиліть залишається незмінною практично для всіх діючих кар’єрів. Але як організовані кожен з численних етапів виробничого процесу, їх взаємодія, рівень технічного оснащення, ефективність управління та кваліфікація кадрів тощо – за цими параметрами технологічна лінія Вирівського кар’єру є унікальною в Україні й усій Східній Європі. Головний інженер Василь Єленець, фахівець з багаторічним стажем і продовжувач сімейної династії заводчан, досконало знає всі тонкощі колишнього й нового виробництва. Його розповідь про роботу технологічної лінії під час екскурсії компетентна й цікава. Усім, починаючи з транспортування граніту з місця добування й закін-чуючи відвантаженням готової продукції в залізничні вагони, нині керують оператори за допомогою комп’ютерів. Людська рука жодного разу не торкається каменю чи щебеню впродовж виробничого процесу.
На заводі працюють два новітні високопродуктивні модулі компанії «МЕТСО МІНЕРАЛЬС», які становлять технологічний мобільний комплекс з випуску щебеню фракцій 5-20, 20-40 і 0-5 міліметрів. Ще один - виробництва фірми «САНДВІК» - переробляє фракцію 5-20 мм на дрібніші з покращеними якісними характеристиками. Відтак підприємство пропонує замовникам широкий асортимент фракцій високої якості, а саме: 0-2, 0-5, 0-40, 5-10, 10-20, 5-20, 20-40, 40-70, 2-4, 2-8, 4-8, 8-11, 8-16, 11-16, 16-22 мм.
У приміщенні оператора декілька комп’ютерів, які контролюють та інформують про роботу дробарок та інших механізмів. Черговий фахівець тут здійснює управління виробництвом, задає потрібну величину фракції, кількість продукції, контролює справність обладнання. Необхідних параметрів технічний комплекс дотримує в автоматичному режимі.
На лінії транспортування періодично проводять профілактичні огляди та ремонти. У них беруть участь спеціалісти з Німеччини. З групою таких фахівців із Дортмунда зустрілись на одному зі стрічкових транспортерів. Дехто з них будував завод упродовж двох років. За їх словами, техніка надійна, добре зарекомендувала себе в Україні, але важливо, аби місцеві робітники досконально освоїли її, відчували кожен ритм. Адже підприємство щомісяця збільшує обсяги випуску продукції. Вона сертифікована, для контролю якості діє виробнича лабораторія, оснащена найсучаснішим обладнанням, яке дозволяє безперервно слідкувати за дотриманням основних параметрів щебеню.
З турботою про якість і чистоту довкілля
Сьогодні в ТОВ «Вирівський кар’єр» ведуть активну роботу з впровадження системи управління контролем якості продукції згідно з міжнародними вимогами ІСО. Завдяки цьому захищають права споживачів. Відтак посилюється обернений зв’язок із замовником, тобто виробник враховує всі побажання клієнта.
На заводі також впроваджують комплекс заходів з мінімізації шкідливого впливу на довкілля. Так, при підриві граніту використовують нові вибухові матеріали торгової марки «Ера», які в десять разів менше виді-ляють шкідливих речовин у порівнянні з традиційними тротиломісткими. Придбана бурова машина «Пантера-1500» фірми «САНДВІК» поглинає 96% пилу при бурінні свердловин для закладання в них вибухівки. Транспортний парк (а це чотири навантажувачі «Вольво», два екскаватори «Катерпіллар», чотири кар’єрні самоскиди тощо) повністю обладнаний дизельними двигунами з пристроями для нейтралізації вихлопних газів. Фільтруючі установки для поглинання пилу, що утворюється в процесі виробництва, постійно діють на дробарно-сортувальній лінії та модулі навантаження готової продукції. До речі, останній має електронну вагу для дозування продукції, а доставляють її на станцію Клесів капітально відремонтованою залізничною колією власними потужними тепловозами марок ТЕМ-18 і ТЕМ-2-УМ.
Завдяки лещатності вирівського щебеню, яка коливається від 6 до 15 відсотків, використання його в асфальтно-бетонній суміші забезпечує високу ущільненість дорожнього покриття, а відтак і міцність. Тож особливий попит він має в підприємств дорожньо-будівельної галузі, залізниць.
Про кадри, ринок, перспективи
Генеральний директор ТОВ «Вирівський кар’єр» Міхаель Фрітцше має великий досвід керівної роботи. Випускник Московського інституту інженерів залізничного транспорту 1980 року та декількох німецьких вузів чудово знає проблеми менеджменту, ринку в Україні та сусідніх державах. Негативний вплив світової кризи на виробництво в Європі не обминув товариство. Однак за рік, що минув, очолюваний ним завод не скорочував, а наростив обсяги випуску продукції, збільшив кількість працюючих.
- На підприємстві трудиться 179 чоловік, це на 18 більше, ніж торік, - каже керівник. - Працюють у дві зміни. Сучасна техніка вимагає кадрів високої кваліфікації, тож створили всі умови для того, аби кожен працівник глибоко розумів і вміло експлуатував доручені йому механізми та комплекси. Сформувалась сильна команда професіоналів. Інженерно-технічні співробітники підтримують тісний зв’язок з німецькими колегами, при необхідності консультуються з фахівцями, які встановлювали обладнання, або ж з представниками фірми-виробника. Робимо ставку на молодь, вона краще сприймає інновації. Важливо, щоб люди могли й уміли самостійно приймати правильні рішення з тих чи інших робочих питань. Нещодавно підвищили заробітну плату в середньому на 20 відсотків.
Щодо виробничих показників, то вони зростають: нинішнього року випуск продукції збільшили в 6 разів, відправили її замовникам майже вдвічі більше, ніж торік. Якщо у 2008-ому реалізували 220 тис. т щебеню, то за 9 місяців 2009-го - 405 тис. т. Будуть сприятливими наступні три місяці, продамо не менше 600 тис. т. Однак поки що використовуємо третину потужності кар’єру. Шукаємо нових платоспроможних клієнтів, адже в умовах кризи продукцію готові брати чимало замовників, а своєчасно платити за неї можуть далеко не всі.
Свої корективи вносить і погода, бо в холодну пору року будівництво різко скорочується, а з ним і потреба в матеріалах. Крім суто виробничих споруд, на кар’єрі збудували сучасний адміністративний корпус, нині завершуємо опоряджувальні роботи в побутовому комплексі. У ньому розмістяться їдальня, медпункт, душові, пральня, кімнати для сушіння спецодягу тощо. Думаю, комфортні умови праці в поєднанні з достойною її оплатою сприятимуть підвищенню ефективності роботи кожного співробітника. А гарантією успіху на ринку є високоякісна продукція, вироблена за найсучаснішою технологією. Вірю, що кризові явища в Україні та Європі будуть подолані, а завод працюватиме на повну потужність.