Back to top

Педагог, математик, новатор

000118.jpg

Сьогодення вимагає від школи формування ініціативної та самостійної особистості, наділеної творчою уявою та мисленням, яка має здатність трансформувати знання, здійснювати їх перенесення в нові умови й оперативно застосовувати на практиці.
Для того, щоб навчити й виховати такого учня, потрібен педагог-майстер. Саме таким і є вчитель-методист з 50-річним досвідом, відмінник освіти України, голова районного об’єднання вчителів математики, член науково-методичної ради відділу освіти РДА, заступник директора з навчально-виховної роботи Сарненського НВК «Школа-колегіум» ім. Т.Г. Шевченка Микола КОВАЛЬОВ.

Творчий пошук, жадоба знань, наполеглива праця над собою, любов до дітей і свого фаху - ось складові його професійності. Щоденно Микола Ковальов прагне дати учням глибокі та міцні знання, прищеплює любов до математики, ефективно впроваджує в практику інноваційні технології. Поєднання педагогічного такту та вимогливості, нестандартності та творчого підходу до викладання й високого рівня науково-теоретичної та методичної підготовки роблять його уроки високопрофесійними, методично грамотними, чітко структурованими.
Педагог добре розуміє, що для ефективного сучасного уроку математики потрібна детальна підготовка. Методи, які використовує, працюють на активізацію зацікавленості школяра, відзначаються творчою новизною і науковістю, насиченістю цікавим матеріалом. Вивчаючи пізнавальні інтереси дітей, створює інтелектуальне середовище, в якому учень висловлює свої міркування відповідно до проблемної ситуації. Учитель завжди враховує індивідуальні можливості підопічних, їхні інтереси.
Микола Ковальов закоханий у свій предмет. Він завжди в курсі останніх математичних і методичних новин. Любить повторювати: «Кожний урок математики - це прекрасна загадка, яку потрібно розгадати». Відвідуючи їх, спостерігаєш, як учні в класі із задоволенням вирішують проблемні завдання. Мене завжди дивувало, як педагог уміє розбудити інтерес до навчання, як школяр, що «відсиджує» в інших учителів, зацікавлено працює на його уроках. Усі виконують домашні завдання, завжди в пошуку й прагнуть творити. І недарма, бо, як стверджував А. Дістервег, «мистецтво навчання є не в умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, будити, оживляти». Міркування учнів на уроці математики відзначаються послідовністю, логічністю, аргументованістю, оригінальністю висновків.
Не перестаю дивуватися ентузіазму та самовідданості цієї людини. Працюючи з дітьми та колегами, педагог намагається пробудити в них самостійну думку, дарувати їм радість успіху в пізнанні нового: «Залучати учнів до співпраці можна не тільки в дослідницьких групах, а й за допомогою інших форм і методів». Наприклад, логічно продумана система випереджувальних завдань сприяє тому, що школярі вчаться самостійно осмислювати розв’-язок тої чи іншої задачі, особливо проблемної, складати логічні схеми, таблиці… Усі ці види роботи доводять, що учні педагога-новатора почуваються не статистами, а творцями уроку.
Математик вважає, що сучасна педагогіка повинна шукати нові підходи у формуванні розвитку мислення, також необхідні зміни в способі засвоєння інформації. А завдання сучасного - стверджувати правильну логічну та посильну розумову діяльність учня. На початковому етапі це має відбуватися під керівництвом педагога, а далі школярі повинні навчитись самостійно сприймати матеріал, порівнювати, аналізувати, робити висновки. Тому й працює вчитель-експериментатор так, щоб дітям було цікаво, весело і не пропало бажання вчитися. Ретельна підготовка до кожного уроку, зацікавленість гуртковою та поза-класною роботою, викликати в кожного бажання й уміння аналізувати та досліджувати результати своєї праці - ось далеко не весь перелік тих умов, які забезпечують ефективність і успіх педагогічної майстерності.
Мені подобаються на уроках колеги вдало продумані проблемні питання, які примушують школярів розмірковувати, системно підібрані задачі та вправи для повторення, завдання для закріплення матеріалу, ретельне практичне використання даної теми в галузях науки й техніки, хімії та біології, прикладної математики й економіки. Вагомим досягненням є підбір дидактичного матеріалу, що стимулює і активізує розумову діяль-ність учнів, їх креативне мислення. А ще використовує різноманітні форми й методи роботи нових освітніх технологій. Найефективнішими, на його думку, є інтерактивні: усні вправи обчислювального характеру, робота в групах, спільне опитування, «навчання на контрасті», «мозковий штурм», «математичний аукціон знань», «розшифруй», «коло думок», «формула початку» і т.д.
Своїм досвідом, новими формами та методами роботи талановитий учитель-методист, заступник директора з навчальної роботи ділиться з колегами на відкритих уроках, шкільних і районних семінарах учителів математики, засіданнях творчої групи «Альтернатива» вчителів закладу, школи молодого вчителя, педрадах, науково-методичній раді школи та районного відділу освіти. Він усвідомлює, що будь-яка діяльність сучасного вчителя без наукового осмислення перероджується в ремісництво. Тому й беруть його вихованці активну участь у конференціях та олімпіадах, захищають наукові роботи в МАН, а 12 випускників пішли стежкою свого наставника - працюють вчителями математики в школах України.
Крім перелічених видів роботи, є у Миколи Ковальова й інші, які дозволяють будувати весь навчальний процес як співтворчість, співробітництво вчителя й учня. Статті талановитого педагога друкуються у фахових журналах і газетах, а підручники: «Нестандартні уроки математики» та «Задачі із параметрами» - отримали схвальні відгуки колег району й області. Як голова районного методичного об’єднання вчителів математики, організовує проблемні методичні семінари, надає цінні поради молодим педагогам щодо методики роботи з учнями. Микола Ковальов - член науково-методичної ради відділу освіти райдержадміністрації, його практичні поради наукового рівня щодо застосування передових методик педагогіки та методичної науки дуже цінні та своєчасні.
Учитель розповідає, що нинішні учні відрізняються від тих, які сиділи за шкільною партою років 10 тому. Вони більш прагматичні й дивляться на світ дорослішими очима, бо приходять до висновку, що в реальному житті успіх посміхається тому, хто не тільки знає, а й уміє щось робити, добиваючись результату. Як наслідок, цікавляться тими формами занять, що спонукають до дії, допомагають реалізувати власні задуми. Такі учні змушують весь час творити все нові й нові уроки. Микола Миколайович працює за принципом: «Коли дитина чогось не знає, то варто пошукати причину в роботі вчителя. Вимогливість до школярів не може бути виправданою, коли педагог не ставить підвищених вимог і до себе».
У виховній роботі велику увагу приділяє формуванню в старшокласників високих принципів християнських чеснот і моралі, любові до творця всього видимого та невидимого, людей, ближнього, почуття милосердя, сприймання болю іншої людини як свого, творення добра. Це добре розуміють його послідовники - педагоги закладу, доказом чого є уроки та заходи, які дарують дітям свято душі, слова, майстерності й професіоналізму, бо усвідомлюють, що людина щаслива лише тоді, коли обрана робота до серця.
Але Микола Ковальов не тільки талановитий учитель, а й хороший батько. Разом із дружиною Катериною Іванівною виростили двоє чудових дітей, які є гордістю Сарненщини й України. Дочка Наталія чарує оперним співом глядачів у театрах Західної Європи та США. Не забуває вона Україну та своє рідне місто Сарни. Наталя є примадонною Дюссельдорфської, Брюссельської та Паризької національних опер. Торік у національному театрі опери та балету Львова з великим тріумфом пройшла опера «Травіата» з нею в головній ролі. Львів’яни були в захопленні від прекрасного голосу талановитої співачки. Велику допомогу вона надає церквам міста.
Не соромно батькам і за сина Миколу, який тимчасово перебуває в США, працює лікарем у госпіталі Нью-Джерсі. Пам’ятає свої улюблені Сарни, батьків і земляків, допомагає районній лікарні, в якій трудився, і храмам. Батько згадує, як Микола не побоявся вперше вивісити національний прапор України над адміністративним будинком районної ради.
Роки, роки… Летять непомітно й швидко. Ось уже за плечима 50 літ трудової діяльності… Сивина посріблила волосся, а очі горять молодечо й натхненно. І знову уроки, уроки, уроки… і допитливі оченята вдячних учнів. Вірю, що вихованці Миколи Кова-льова будуть здатні інтегрувати у світове співтовариство, генерувати нові ідеї, приносити користь Україні та її народу. І нехай вогонь душі Учителя зігріває своїм теплом серця учнів і колег, усіх довкола! Нехай усе розпочате талановитим і досвідченим педагогом-новатором дає чудові паростки й вагомі плоди.

Тетяна КОСТЮК.

Схожі матеріали

Держава потребує освічених, кваліфікованих працівників, свідомо мислячих громадян. Покоління нової генерації виховує Сарненський економіко-правовий...
З року в рік 26 квітня, коли буяє весна, а пташки радують милозвучним щебетом, в Україні відзначають роковини найстрашнішої техногенної катастрофи...
Олена Шевня, головний спеціаліст відділу грошових виплат і компенсацій управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації, стала...
У міжрайонній державній податковій інспекції Ярослав Мірковець працює сім років. Після закінчення Національного аграрного інституту в м. Київ...
Світлану Климець у Костянтинівці знають і дорослі, і малі. Вона - випускниця Рокитнівського медичного училища - завідує сільським фельдшерсько-...