Back to top

Щоб не накоїти лиха ні собі, ні державі

Авторо фото Василь Сосюк.

Як відомо, 7 квітня 2011 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про засади запобігання та протидії корупції в Україні», який набув чинності з 1 липня поточного року. Новий закон містить низку кардинально нових положень порівняно із попереднім антикорупційним законодавством, тому проаналізувати його попросили старшого помічника прокурора району, юриста 1 класу Віталія КОНОНЧУКА.

- Віталію Івановичу, найперше поясність, яке коло суб’єктів відповідальності за корупційні правопорушення визначає закон.
- У число суб’єктів, відповідно до закону, включені особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків, або ж спеціально уповноважені особи на виконання цих обов'язків в юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми. Загалом дія його поширюється не тільки на депутатів місцевих рад, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, посадових і службових осіб інших органів державної влади, а й на посадових осіб, юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету.
- Розкажіть, будь ласка, про обмеження, які встановлює вказаний закон.
- Законом України «Про засади запобігання та протидії корупції» встановили обмеження щодо використання службового становища, одержання дарунків (пожертв), роботи близьких осіб, зокрема для депутатів місцевих рад, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, посадових і службових осіб інших органів державної влади, посадових осіб юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету. Також для депутатів місцевих рад, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, посадових і службових осіб інших органів державної влади встановлює обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності. Крім того, статтею 10 Закону встановили обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування.
- У статті 8 Закону визначено правовий режим дарунка (пожертви). Крім того, передбачили вичерпний перелік випадків, коли отримання дарунка забороняється.
- Зазначена норма встановлює заборону, зокрема на дарунки від юридичних і фізичних осіб за рішення, які приймають в їх інтересах, а також коли особа, яка його дарує, перебуває в підпорядкуванні. Отримувати дарунки можуть лише, якщо вони відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність і пожертви. Щоправда, крім випадків, передбачених цією статтею та якщо вартість таких дарунків (пожертв) не перевищує 50 відсотків мінімальної заробітної плати, встановленої на день його прийняття, одноразово, а сукупна вартість їх, отриманих з одного джерела впродовж року, однієї мінімальної заробітної плати, встановленої цьогоріч у січні. Але ці обмеження не поширюються на дарунки, якщо їх дарують близькі, а також на випадки одержання загальнодоступних знижок на товари, послуги, загальнодоступних виграшів, призів, премій, бонусів. Хочу відзначити, що дарунки, одержані особами, уповноваженими на виконання функцій держави або органу місцевого самоврядування, а також посадовими особами юридичних осіб публічного права, як дарунки державним органам або органам місцевого самоврядування, є відповідно державною чи комунальною власністю.
- На мою думку, громадянам не зайве знати про запровадження жорстких обмежень щодо роботи близьких осіб.
- Законом встановлено обмеження мати в безпосередньому підпорядкуванні або ж бути підпорядкованими, у зв'язку з виконанням повноважень, близьким особам. Разом з тим, передбачені випадки, коли ці обмеження не застосовуються. Зокрема, це правило не поширюється на народних засідателів і присяжних, близьких осіб, які безпосередньо підпорядковані один одному у зв'язку з перебуванням кожного з них на виборній посаді, які працюють у сільській місцевості, галузі освіти, науки, культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, інших осіб, визначених законом. Близькі родичі - це подружжя, діти, батьки, рідні брати та сестри, дід, баба, онуки, усиновлювачі й усиновлені, а також інші особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом і мають взаємні права й обов'язки із суб'єктом, зазначеним у частині першій статті 4 цього Закону.
- Поясніть ще, будь ласка, про правила проведення спеціальної перевірки відомостей про особу, яка претендує на зайняття посади осіб, які уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
- Перевірці підлягають факти притягнення особи до кримінальної відповідальності, а також те, чи піддавалася вона раніше адміністративним стягненням за корупційні правопорушення. Крім того, перевіряють достовірність відомостей, зазначених у декларації про майно, доходи, витрати й зобов'язання фінансового характеру, наявність корпоративних прав, відомості щодо стану здоров'я, освіти, наявності наукового ступеня, вченого звання, підвищення кваліфікації.
- Віталію Івановичу, подання яких відомостей передбачене чинним законом?
- Згідно із законом, встановлений обов’язок подання особами, які уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також посадовими особами юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету, не тільки відомостей про майно, доходи, зобов'язання фінансового характеру, а й про проведені витрати. Крім того, в декларації потрібно зазначити відомості про доходи, нерухоме майно, транспортні засоби, вклади в банках, цінні папери й інші активи, фінансові зобов’язання членів сім’ї. У даному випадку членами сім’ї є особи, які перебувають у шлюбі, їх діти, також ті, які перебувають під опікою та піклуванням, і які спільно з ними проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права й обов'язки, у т.ч. які разом проживають, але не перебувають у шлюбі.
- А щодо депутатів місцевих рад, державних службовців, посадових осіб та ін.?
- Декларацію заповнюють і подають, зокрема депутати місцевих рад, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, посадові та службові особи інших органів державної влади, посадові особи юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету, а також особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону (крім кандидатів на пост Президента України, в народні депутати України, в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів), щорічно до 1 квітня за місцем роботи (служби) за формою, що додається до Закону. При цьому особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, відомості щодо витрат (вкладів/внесків) у декларації не зазначають.
- Якщо не помиляюсь, запроваджені вимоги до поведінки осіб, які уповноважені на виконання функцій держави й органів місцевого самоврядування?
- Це так. У законі зазначені вимоги до поведінки. Тим самим передбачили можливість додаткового законодавчого закріплення правил поведінки чиновників із громадянами, в тому числі питання етики відносин, необхідності чемного й уважного поводження, поваги до їх гідності та переконань.
- Закон закріпив можливість притягнення винних осіб до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової або дисциплінарної відповідальності в залежності від суті правопорушення.
- Особа, щодо якої винесли постанову про притягнення як обвинуваченої у вчиненні злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень до розгляду справи судом. Його здійснюють за рішенням керівника органу (установи, підприємства, організації), в якому працює така особа. Також передбачено, що особи, яких притягнули до відповідальності за недотримання, пов’язані з порушенням обмежень, встановлених для них законодавством, підлягають звільненню з відповідних посад у триденний строк. Про це звільнення керівник органу державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації в триденний термін письмово повідомляє суд, який постановив обвинувальний вирок або прийняв постанову, та спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної служби. Порядок інформування спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань державної служби про осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнені у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, встановлює Кабінет Міністрів України.
Крім цього, закон передбачає обмеження щодо заборони особі, звільненій з посади у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, займатися діяльністю, пов'язаною з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до неї, встановлюється виключно за вмотивованим рішенням суду, якщо інше не передбачено законом.
- Віталію Івановичу, розтлумачте ще, будь ласка, про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення.
- Це єдина база даних, в якій зосереджуватимуться відомості про всіх осіб, яких притягли до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень. Ці відомості підлягатимуть передачі до Реєстру в триденний строк з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду, притягнення до цивільно-правової відповідальності, накладення дисциплінарного стягнення. Визначення порядку формування та ведення цього реєстру покладено на Міністерство юстиції України.
- Які заходи впливу передбачені до особи, яка вчинила корупційне правопорушення, крім адміністративної та кримінальної відповідальності?
- У першу чергу, покладається обов’язок відшкодувати в повному обсязі моральну й майнову шкоду, збитки, що завдані державі, фізичним та юридичним особам, права яких порушили внаслідок вчинення корупційного правопорушення. Також запровадили положення, за якими кошти й інше майно, одержані внаслідок вчинення корупційного правопорушення, підлягають конфіскації за рішенням суду в установленому законом порядку, а кошти в установленому судом розмірі вартості незаконно одержаних послуг чи пільг - стягненню на користь держави.
- Дякую за цікаву та змістовну розповідь, що обов’язково стане комусь у нагоді.
Вікторія КОЛЯДИЧ.

Схожі матеріали

Від серця до серця прокладає містки допомоги та співчуття сарненський координаційний територіальний центр соціального обслуговування малозабезпечених...
Вагомими здобутками зустрічають своє професійне свято працівники галузі культури краю. За підсумками минулого року, згідно з рейтинговими оцінками...
У січні ц.р. було опубліковано Указ Президента України «Про одноразову винагороду жінкам, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня». Тож у...
"Вода - джерело життя" - під такою назвою в міській ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 відбувся тиждень, приурочений Всесвітньому дню води. У школі активно діє...
Нині в Україні відбувається становлення нової системи освіти, у центрі уваги якої – особистість. «Освіта ХХІ століття – це освіта для людей. Її...