Опубліковано Зоя Тимцунік
Автор фото Василь Сосюк.
засвідчили імениті гості під час Всеукраїнського науково-практичного семінару
Захід на тему «Науково-методичне забезпечення діяльності освітніх округів в умовах реформування освітньої галузі» відбувся в рамках Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників післядипломної педагогічної освіти. А очолювали цей «десант» ректор Університету менеджменту освіти Академії педагогічних наук України Віктор Олійник, начальник управління освіти й науки ОДА Іван Вєтров, ректор Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Микола Віднічук, директор науково-методичного центру координації закладів післядипломної педагогічної освіти, регіональних і міжнародних зв’язків Університету менеджменту освіти Надія Любченко, завідувач кафедрою дистанційної освіти Інституту відкритої освіти цього ж університету Лариса Ляхоцька та начальник редакційно-видавничого відділу Олександр Жебровський.
Оглядини району учасники семінару розпочали з міської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2, де директором Вікторія Федорович. Не можу не сказати про високий рівень організації заходу, що, до слова, відзначили й гості. Надія Мельник, завідувач кабінетом-центром координації методичної роботи Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, представила шанованому зібранню заступника голови райдержадміністрації Тетяну Сухареву й запросила до слова. Вона ознайомила гостей із соціально-економічним розвитком Сарненщини, наголосивши, що освіта посідає в ньому чільне місце, а видатки на цю галузь більші за інші спрямування. Свого часу в районі провели обстеження освітянської сфери, що дозволило вибудувати стратегічний план дій і формувати її бюджет. 5 років тому, зазначила Тетяна Сухарева, утворили 12 освітніх округів, що сприяло оптимізації видатків, а участь у проекті «Рівний доступ до якісної освіти» сприяла залученню коштів від донорів і організаторів. У свою чергу, місцева влада здійснила капітальні ремонти закладів освіти з заміною вікон і дверей на металопластикові. Однак проблеми таки існують. Скажімо, у Цепцевицькій, Чабельській, Вирівській, Клесівській ЗОШ І-ІІ ст. діти навчаються у дві зміни. Тим часом голова райдержадміністрації Анатолій Остапчук, за підтримки районної ради, прийняв рішення про будівництво нових шкіл (уже виготовляють проектно-кошторисну документацію), а капітальний ремонт частини приміщення Зносицької ЗОШ тримає під особистим контролем. Завдяки консолідації зусиль центральної та місцевої влади запрацювала перша черга Тинненської ЗОШ І-ІІІ ст., повідомила Тетяна Сухарева й підсумувала, що галузь освіти в районі є пріоритетною не на словах, а на ділі. Розповідь заступника голови РДА ілюстрували слайди, що дало гостям змогу упевнитися в справедливості сказаного.
Про стан і перспективи розвитку освіти на Сарненщині повідала начальник відділу освіти РДА Людмила Макриця, згадала, як у 2006 році обійняла цю посаду, і саме тоді вийшов наказ Міністерства освіти України про створення освітніх округів. Час вимагав змін у галузі освіти, тому провели кропітку аналітичну роботу стосовно кожного навчального закладу у співвідношенні учитель-учень, враховуючи вартість утримання однієї дитини, діагностику за методикою «Ваші здібності», щоб визначити профільне навчання. Як результат, у районі переважає суспільно-гуманітарне та природничо-математичне, що охоплює 15% учнів. Нині на Сарненщині, продовжила Людмила Макриця, діє 12 освітніх округів, до складу яких входять 55 ЗОШ, у них навчається 15691 учень, працюють півтори тисячі педагогів. Керувати чималою армією освітян допомагає рада директорів (керівників базових закладів освітніх округів), а в кінці навчального року, під час фестивалю освітніх округів, відбувається обмін досвідом. Проте, на думку першої освітянки району, бажано було б у кожному окрузі мати не один, а два шкільні автобуси, які б підвозили дітей не лише на уроки, а й на профільне навчання, заняття гуртків.
Зацікавленість присутніх викликала доповідь завідувачки комунальною науково-методичною установою «Сарненський районний методичний кабінет» Тамари Яромчик. Воно й зрозуміло, адже присутні науковці та методисти жадали почути, як саме здійснюють науково-методичний супровід діяльності освітніх округів. Виявилося, відбувається він за схемою: методичний кабінет – освітній округ – школа – вчитель - і має на меті розроблення нових моделей поліпшення якості навчально-методичної роботи, виховання конкуренто-спроможного вчителя. На практиці це втілюється в методичні сесії для методистів, окружні методичні об’єднання, педагогічні мости та десанти, творчі зустрічі, семінари, поїздки для обміну досвідом, залучення інтерактивних форм навчання, приміром мобільного кабінету інформатики. Не обминула Тамара Яромчик і проблемні аспекти. Наприклад, назріло внесення змін до навчальних планів профільних шкіл. І це не дивує, адже межі досконалості для сарненського вчительства, вочевидь, не існує. У чому переконалися столичні й обласні гості, прослухавши фрагмент засідання ради директорів базових опорних закладів на тему: «Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників, підвищення результативності та якості навчально-виховного процесу завдяки запровадженню нових педагогічних технологій і методик». Скажімо, директор базового закладу освітнього округу № 1 Тамара Шепель поділилася з колегами здобутками щодо створення освітнього середовища для розвитку дитини, керуючись при цьому принципом: «Нема необдарованих дітей, є нерозкриті здібності». За словами керівника, створення інформаційного середовища відбувається за чотирма етапами: діагностико-прогностичним, розбудовчо-розвиваючим, робота з сім’єю та дітьми. До слова, дослідницьку діяльність пропагують уже учням початкової школи, а з першого класу гімназії – спецкурси, факультативи, наукове товариство «Паростки надії». На підтвердження слів Тамара Шепель навела конкретні приклади: 63% випускників гімназії обрали вищу освіту, аналогічну прослуханому спеціальному курсові. Як кажуть, коментарі тут зайві.
Як організувати виховну роботу в межах освітнього округу, порадила директор базового навчального закладу освітнього округу № 3 - економіко-правового ліцею «Лідер» Тамара Колоїз. Ліцей є учасником наукового експерименту кафедри інноваційних технологій РДГУ з теми: «Формування ціннісних ставлень особистості учня в навчальному закладі» та опорною школою в області з питань «Проектні технології в роботі школи», тож виховну роботу в окрузі спрямували на виконання Національної програми виховання на 2008-2020 роки за такими напрямками: ціннісне ставлення особистості до суспільства й держави; до культурних, державних надбань рідного краю; до сім’ї, родини; до природи; до себе; до праці; до мистецтва. Це втілилось у проекти «На вітрилах історії чи у своїй мушлі», «Молодь за здоровий спосіб життя», «Меценатство в Україні», «Козацька коловерть», «Жінки-мироносиці», «Втрачені назавжди», а праця над проектом «Історія храму мого села» переросла в наукову роботу «Сакральний світ ікон і храмів святого Миколая на Сарненщині», яка посіла І місце в Міжнародному конкурсі з українознавства. В обласному екологічному конкурсі «Свіжий вітер» освітній округ № 3 теж здобув перемогу. Стали традиційними декадники, тижні, дні військово-патріотичного виховання, під час яких проводять зустрічі з учасниками партизанського руху, операції «Ветеран живе поруч», «Обеліски», «Ордени Великої Вітчизняної війни у моїй родині» тощо. Повагу до культурної спадщини формують постійно діючі музеї: вишиваної ікони ім. Дмитра Блажейовського - у ліцеї «Лідер», «Берегиня» - у Костянтинівській ЗОШ І-ІІІ ст., села - у Чудельській ЗОШ І-ІІІ ст. Перш ніж розпочати роботу над проектом, пояснила Тамара Колоїз, проводять навчання класних керівників, педагогів освітнього округу на семінарі-практикумі. А про здобутки у сфері виховної роботи щорічно звітують перед громадськістю району в рамках проекту «Планета мистецтв», що збирає понад 600 глядачів.
Напрацюваннями щодо створення єдиного освітнього простору шляхом спільної діяльності між суб’єктами освітнього округу поділилась Людмила Мариніна, директор базового закладу Цепцевицького освітнього округу, до складу якого входять 5 шкіл, 4 дитсадки, сімейний центр, 3 заклади культури та медицини. У 2010 році в освітньому окрузі відкрили інформаційно-комп’ютерний центр з доступом до мережі Інтернет, яким залюбки користуються півтори тисячі учнів, яких лише у с. Цепцевичі – 924, готуючись до олімпіад, зовнішнього незалежного оцінювання. Завдяки тісній співпраці з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) тут, на базі лікарської амбулаторії сімейної медицини, запрацював сімейний центр. Це інноваційна модель надання медичних, соціальних, психологічних, педагогічних послуг у сільській місцевості. При ньому функціонують мобільний психологічний пункт, який застосовує діагностику, анкетування, засідання дискусійного клубу, школа відповідального батьківства. Щоб якнайширше залучити до соціуму 39 дітей-інвалідів, їх відвідали психолог, соціальний педагог, склали індивідуальні програми реабілітації. Торік працівники сімейного центру запросили на консультацію 14 лікарів. Після роз’яснювальної роботи батьки рідше відмовляються від щеплень, а це сприяє загальному оздоровленню дітей.
Приємним сюрпризом для присутніх став піднесений виступ неперевершеного гурту «Криниченька» с. Велике Вербче. А юні вихованці Сарненської ЗОШ № 2 обдарували гостей запашними коровайчиками та образами Миколая Чудотворця.
Відтак семінар продовжили в базовому закладі Сарненського освітнього округу № 2 – навчально-виховному комплексі «Школа-колегіум» ім. Т.Г. Шевченка. Директор Ніна Тіткова охарактеризувала структуру округу та школи-колегіуму, в якій навчаються 1111 учнів, працюють 95 учителів і родзинкою якої є багатопрофільність, адже тут отримують спеціалізацію за 11 профілями. Розповідь доповнила заступник з виховної роботи Тетяна Аврамишина, причому в нетривіальний спосіб – у віршованій формі. Нічого дивного, адже колегіум розвиває художньо-естетичний напрямок.
Проте про пізнавальну та дослідницьку діяльність тут теж дбають на належному рівні. У чому переконалися, послухавши заступника директора з наукової роботи Ольгу Комар. Приміром, запровадили елективні курси за участю науковців Рівненської малої Академії наук для учнівської молоді, наукових співробітників Рівненського природного заповідника, інших установ. Крім цього, в окрузі діють наукове товариство «Дослідник», екологічний клуб «Паросток», літня профільна школа, біолого-хімічний профіль на базі НВК «Школа-колегіум» та екологічний – у школі-сателіті ЗОШ № 4. Колегіум також залучений до науково-дослідницької лабораторії «Профільне навчання» Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Ольга Комар звернула увагу присутніх на дистанційне навчання, що саме переживає етап активного становлення. Що й продемонструвала вчитель біології Любов Мартинович, обговорюючи з ученицею тонкощі написання й захисту науково-дослідницької роботи на відстані.
Дистанційну форму навчання використовують між собою і педагоги. Скажімо, включили гімназію – і вчитель географії Світлана Тітечко розповіла колегам про напрацювання у сфері підготовки учнів до олімпіад: це насамперед виявлення обдарованих дітей через систему конкурсів, розвиток їхніх творчих здібностей, збори на рівні району, а затим – області.
Непідробний захват у присутніх викликали засідання творчих лабораторій, що наочно презентували досягнення освітнього округу № 2. Ось на сцені запурхали комашки, вдягнені в барвисте вбрання, під безсмертний «Вальс квітів» закружляли чарівні чорнобривці, мальви, ромашки, а бравурний марш покликав у танок Білосніжку та сім гномів. Колекцію цікавих костюмів створила керівник студії дизайну одягу Олена Жупило.
Режисерський профіль, який викладає Наталія Антоніч, старшокласники представили у вигляді Андріївських вечорниць із кусанням калити та паном Калитинським. Усіх гостей теж обдарували сонячною калитою.
У студії «Чарівний пензлик», якою керує Людмила Ромашко, молодших школярів застали за виготовленням декоративної гілочки. Тим часом стіни та полиці класної кімнати вабили очі гостей: там і бісерні дерева, і рельєфні картини з використанням солоного тіста, величезні писанки, виготовлені технікою пап’є-маше, оригінальні іграшки з пляшок тощо.
Відтак побували у творчій лабораторії перукарської справи, де майбутні модельєри під наглядом наставника Алли Штойни виконували чоловічу та жіночу стрижки, зачіски в стилі ретро, українську та видовищну. Нині росте попит на висококласних спеціалістів у сфері побутового населення, тож закономірно, що випускники-перукарі колегіуму працюють у багатьох перукарнях і салонах міста.
У творчій лабораторії з хореографії під егідою Тетяни Янощук школярі опановують мистецтво бальних і народних танців, які й представили на суд зібрання, отримавши у відповідь палкі оплески.
Свої витоки НВК «Школа-колегіум» бере із колишньої польської гімназії, повідомила Ніна Тіткова, запрошуючи до творчої лабораторії Ірини Ковтун. Діти з радістю вивчають польську мову, адже вона майстерно будує урок у формі гри, використовуючи мультимедійні засоби, змагання між групами, добивається міцного засвоєння нових слів, ба навіть віршів. Зацікавились і дорослі, що вже казати про молодших школярів!..
Підбиваючи підсумки роботи науково-практичного семінару, Надія Любченко, директор науково-методичного центру координації закладів післядипломної педагогічної освіти, регіональних і міжнародних зв’язків Університету менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України, констатувала постійне творче зростання педагогів Сарненщини, запросила подавати пропозиції до програми діяльності Всеукраїнської школи новаторства керівних науково-педагогічних і педагогічних працівників у рамках науково-методичного комплексу «Консорціум закладів післядипломної освіти», повідомила про плани щодо проведення Всеукраїнського методичного семінару «Я – методист», а наостанок подякувала працівникам Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти й сарненським сіячам освітянської ниви за творчу діяльність у створенні й удосконаленні роботи освітніх округів.
Оглядини НВК «Школа-колегіум» ім. Т.Г. Шевченка закінчились виступом шкільного хору під керівництвом Миколи Легкого, що став своєрідним прощанням гостей із надзвичайно обдарованим і працьовитим колективом навчального закладу нової формації.