Опубліковано Ольга ЛОТОЦЬКА
Фото Василя СОСЮКА.
Нині в Україні відбувається становлення нової системи освіти, у центрі уваги якої – особистість. «Освіта ХХІ століття – це освіта для людей. Її основа – розвиваюча, культуротворча, домінантна» - наголошується в Національній доктрині розвитку освіти України. У районі система освіти відповідає регіональним особливостям, має тенденції до зростання автономності навчальних закладів, конкурентності освітніх послуг. У понеділок, 1 вересня, - День знань. Тож сьогодні в гостях у редакції начальник відділу освіти РДА Людмила МАКРИЦЯ.
- Людмило Іванівно, за декілька днів розпочнеться новий навчальний рік. Скажіть, будь ласка, які пріоритетні напрямки розвитку освіти району?
- Сучасному суспільству потрібні люди творчі й ініціативні, готові та здатні відповідати за власний і добробут усього народу. Це й передувало визначенню пріоритетних напрямків розвитку галузі, одним з яких є реалізація заходів, що сприяють підвищенню рівня охоплення дітей дошкільною освітою. Наразі в районі функціонує 37 дитсадків, які в сільській місцевості відвідують 16,4%, у міській – 61,7% дітей. Працює також 15 дошкільних навчальних закладів з короткотривалим перебуванням, де виховують 464 дитини п’ятирічного віку. Є потреба у відкритті дитсадка чи групи для дошкільнят з вадами мовлення, яких у районі 231. За станом на 1 червня ц. р. у черзі на влаштування в дошкільні навчальні заклади перебуває 1118 дітей віком від 2 до 5 років. Отож, регенерація діяльності цих закладів є невід’ємною складовою в нашій роботі, над чим ефективно працюємо. Постійно дбаємо й про забезпечення доступу до інформаційних ресурсів мережі Інтернет учнів сільських загальноосвітніх шкіл, прагнемо активізувати спортивно-масову, фізкультурно-оздоровчу роботу в школах, залучити якнайбільше учнів до гурткової роботи, позашкільної освіти.
- Чи всі школи комп’ютеризовані, наскільки забезпечені технічними засобами навчання?
- Кожен учень району повинен мати рівний доступ до якісної освіти. Тому намагаємось забезпечити комп’ютерами й іншими необхідними на уроках пристроями всі школи. Так, минулого року за кошти, що надійшли з державного бюджету, придбали навчально-комп’ютерні комплекси в Любиковицьку ЗОШ І-ІІІ ст., забезпечили ними 18 шкіл І-ІІ ст., 3 школи І ст. У Сарненську ЗОШ І-ІІ ст.-ліцей «Лідер» за кошти ра-йонного бюджету купили мультимедійний проектор і проекційний переносний екран. За станом на 1 серпня ц.р. у закладах освіти встановили 46 навчально-комп’ютерних комплексів. Цьогоріч Стрільську ЗОШ І-ІІІ ст. та Яринівську ЗОШ І-ІІ ст. забезпечили мультимедійними комплексами. Два роки поспіль у школах, зокрема на уроках фізики, математики, хімії, біології, економіки, англійської мови й історії використовують програмно-педагогічні засоби. Тому для кращого висвітлення цих та інших дисциплін у 21 ЗОШ придбали дидактичні програмні засоби, у 18 шкіл закупили методичну літературу та ліцензоване програмне забезпечення до курсу «Сходинки до інформатики». Важливим аспектом інформатизації загальноосвітніх закладів освіти є використання Інтернету. У кожній школі вже встановили модеми, а з метою надання учням якісних освітніх послуг змінили доступ до Інтернету на більш сучасні технології: aDSL- зв’язок, радіоінтернет, кабельний і супутниковий Інтернет.
- У вихованні та розвитку підростаючого покоління велику роль відіграє позашкільна освіта. Чи ефективно працюють у районі позашкільні заклади?
- Нині в районі функціонує три позашкільні заклади – Будинки дітей і молоді в м. Сарни та смт. Степань, дитячо-юнацька спортивна школа, які відвідують 2469 учнів. На базі Сарненського БДМ впроваджено 8 авторських програм, діє кімната-музей. У Степанському працюють 33 гуртки, ляльково-драматичний театр, екотеатр, школа раннього розвитку дитини. На заняттях працівники задовольняють індивідуальні запити дітей, стимулюють розвиток їх здібностей. Активізували роботу з охоплення позашкільною освітою учнів, які навчаються в сільській місцевості. Принагідно повідомлю, що в новому навчальному році плануємо розширити мережу ДЮСШ з різних видів спорту саме в сільських школах. Для реалізації здібностей дітей і молоді, їх самореалізації необхідно підтримати й організувати на базі БДМ наукові товариства учнів, МАН, а щоб розвиток позашкільної освіти був ефективнішим, треба завзято працювати над вдосконаленням навчально-методичного забезпечення.
- Зовнішнє незалежне оцінювання – один із важливих чинників оцінювання рівня знань учнів. Наскільки активно випускники брали участь у тестуванні цьогоріч?
- Із 1059 випускників загальноосвітніх навчальних закладів району в зовнішньому незалежному оці-нюванні з 11 навчальних предметів взяли участь 732. Результати тестування засвідчили, що майже всі абі-турієнти засвоїли навчальний матеріал, позаяк подолали умовний бар’єр – 124 бали. Тобто показали високий і достатній рівень знань, відтак отримали змогу подати документи до вищих навчальних закладів.
- Людмило Іванівно, у школах працює багато вчителів пенсійного віку, тоді як молоді педагоги не можуть працевлаштуватись за спеціальністю. Що скажете з цього приводу?
- Мабуть, усім відомий вислів Івана Франка: «Учителем школа стоїть…». Дійсно, від того, як плідно працюють учителі залежить багато. В Україні талановитих педагогів не бракує, не виняток і наш район, де 101 має звання «Відмінник освіти», 408 спеці-алістів вищої категорії, 431 – І категорії, 179 – ІІ категорії, 228 спеці-алістів. Зменшилась чисельність працівників, які заочно здобувають вищу освіту, натомість зросла кількість педагогів пенсійного віку, яких у районі вже 201. Питання про оновлення педагогічного складу неодноразово розглядали. Проте стаття 25 Закону України «Про загальну середню освіту» передбачає, що розподіл педагогічного навантаження перед учителями шкіл незалежно від підпорядкування, типу й форми власності здійснює його керівник і затверджує відповідний орган управління освітою. Причому навантаження обсягом менше тарифної ставки встановлюється лише за згодою вчителя. Необхідно зазначити, що більшість учителів-пенсіонерів з розумінням ставляться до цього й погоджуються на неповні ставки, відтак маємо можливість працевлаштувати молодих спеціалістів, підготовка яких є для нас болючим питанням, бо окремі хоч і мають вищу освіту, але рівень їх професійної підготовки дуже низький. Особливо це стосується вчителів математики й фізики, яких не вистачає в навчальних закладах, тоді як спеціалістів початкових класів маємо набагато більше від потреби.
- Яка готовність шкіл до нового навчального року?
- Упродовж літа в усіх закладах освіти району провели поточні ремонти. Зокрема пофарбували та побілили класні кімнати, благоустроїли прилеглі території. Куди необхідно, придбали меблі, завезли спортінвентар, футбольні комплекти тощо. Отож, школи вже чекають на учнів. Раді їм будуть і педагоги. Саме завдяки їхній невтомній, натхненній праці, окриленості прекрасним ремеслом, умінням донести до школярів знання твориться особистість кожного вихованця, формується його людська сутність, конкретних рис набуває характер.
Тож щиро вітаю з найважливішим святом у житті кожного освітянина – радісним і приємним Першовереснем. Зичу вам оптимізму, бадьорості, здійснення мрій і най-кращих сподівань, щоб посіяне вами в дитячі душі добірне зерно глибоких думок дало гарну прорість, щоб щедрий був ужинок, виплеканий вами в юних душах. Нехай учні будуть вдячні за вашу натхненну, невтомну, самовіддану працю та винагороджують її своїми успіхами. Бажаю всім міцного здоров’я, щастя та наснаги.