Back to top

Конкретними справами ділимо не владу, а роботу

Автор фото Василь Сосюк.

7 грудня в Україні відзначатимуть День місцевого самоврядування. Це свято не тільки посадовців, які працюють у місцевих радах або причетних до них, а й широкого суспільного загалу.

Адже діяльність органів місцевого самоврядування пов’язана з вирішенням повсякденних проблем людей, а, значить, стосується кожного з нас.
У листопаді минулого року набула повноважень Сарненська районна рада шостого скликання. У переддень професійного свята голова райради Микола ДРАГАНЧУК дав оцінку її діяльності, відповівши на запитання кореспондента «Сарненських новин».
- Миколо Миколайовичу, професійне свято – це ще один привід підбити підсумки зробленого. Яким був перший рік роботи ради шостого скликання?
- Це був рік напруженої праці, творчих пошуків, досягнень, інколи невдач. Але одночасно це був рік, сповнений надій, віри в майбутнє, адже бачимо, що наша праця приносить позитивні результати. 44 депутати представляють інтереси Сарненщини в районній раді, що на третину менше, ніж у минулі роки. Щодо кваліфікації, то з приємністю відзначаю, що це високопрофесійні, ініціативні, авторитетні люди, більшість з яких мають життєвий досвід, практику депутатської, громадської, суспільно-політичної діяльності, добре розуміються на економічних і соціальних проблемах мешканців краю, а головне - щиро вболівають за те, щоб територіальним громадам жилося краще. А крім цього - щоденно долучаються до вирішення багатьох питань із забезпечення життєдіяльності району, опікуються конкретними справами та долями людей.
Варто зауважити, що виборці вперше обирали районну раду за змішаною системою: пропорційною й мажоритарною, в чому є свої переваги. Така система визначає як особисту відповідальність кожного депутата перед людьми за прийняті рішення тієї політичної сили, яка увійшла до складу ради, а їх у нинішньому скликанні вісім, так і колективну. Незважаючи на те, що серед обранців громади є члени різних політичних партій, ця обставина не завадила їм конструктивно й плідно працювати, приймати виважені рішення на сесіях і засіданнях постійних комісій. Розуміючи, що протистоянням політичних інтересів проблеми не вирішуються, депутати з перших днів знайшли порозуміння між собою, й у сесійній залі працюють не під партійними прапорами, а під прапорами держави й району. Завдяки такій об’єднавчій позиції маємо систему й напрацювання з вирішення великого кола соціально-економічних питань.
За період, що минув з часу виборів, відбулося вісім сесій районної ради. На черзі – дев’ята. Крім питань організаційного характеру, розглянули й ухвалили низку важливих рішень - усього 279, затвердили 36 районних програм, що стосуються динамічного розвитку різних галузей економіки, малого й середнього бізнесу, інвестиційної та інноваційної політики, освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту населення, розвитку фізичної культури, спорту та туризму, збереження духовної й культурної спадщини краю. Серед них варто відзначити такі програми соціального захисту громадян як «Турбота», «Ветеран», розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини, «Цукровий діабет», «Шкільний автобус», відпочинку й оздоровлення дітей, роботи з обдарованою молоддю та багато інших, на виконання яких з бюджету району за 9 місяців 2011 року всього спрямували понад 4,5 мільйона гривень.
Дякую всім представникам депутатського корпусу, які брали активну участь в обговоренні районних програм, внесенні до них відповідних конструктивних змін, голосуванням підтримували ініціативи колег, що стосуються різних сфер життєдіяльності територіальної громади. Особливо хочу відзначити активність та ініціативність депутатів Олександра Юркевича, Віталія Годунка, Дмитра Якимця, Віктора Савчина, Миколи Костецького, Сергія Камінського, Віктора Коротчука, Василя Соломки, Івана Тотовицького та багатьох інших депутатів.
- Які доручення найчастіше дають виборці обраним депутатам?
- Серед доручень виборців, які найчастіше звучать для депутатів районної ради, керівників територіальних громад, є насамперед газифікація населених пунктів, будівництво й капітальний ремонт шляхів, шкіл, інших соціальних об’єктів і використання з цією метою місцевих будівельних матеріалів, налагодження транспортного сполучення, ремонт електроліній, надання якісної електроенергії, працевлаштування за рахунок створення нових робочих місць, безкоштовне лікування громадян пільгових категорій, земельні питання. Стати надією людей, мобілізуючим фактором і натхненником може й мусить той, хто зважився на цей нелегкий хрест і мужньо нести його до наступних виборів.
- Районна рада – це представницька гілка влади. Які відносини склалися з виконавчою владою в районі?
- Гілки – різні, відповідальність – спільна. Незважаючи на те, що райрада відповідно до статті 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» делегувала низку своїх повноважень райдержадміністрації, зокрема підготовку проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку району, бюджету, земельних відносин, ці проблеми розв’язуємо спільно. Обґрунтованість, узгодженість, компромісність – принципи, на яких базуються дії райради та райдержадміністрації. Така співпраця допомагає виробити виважені й обґрунтовані рішення. Особливе значення надається питанням підготовки та формування бюджету, де спільна діяльність є основою.
Тісною є співпраця обох гілок влади й у підготовці та проведенні сесій районної ради, засідань постійних комісій, виконанні прийнятих рішень. Голова райдержадміністрації є безпосереднім учасником роботи ради на сесіях, постійні комісії запрошують на свої засідання заступників, керівників структурних підрозділів, начальників відділів РДА. У спільній роботі для людей не дискутуємо, яка з гілок влади – представницька чи виконавча - має більшу вагу в районі. Щодня йдемо назустріч виборцям, спільно допомагаємо їм долати життєві негаразди й конкретними справами прагнемо ділити не владу, а роботу.
- Важливим аспектом діяльності місцевих рад усіх рівнів є фінансове забезпечення. Воно й надалі залишається недостатнім?
- Коло повноважень представників органів місцевого самоврядування досить широке, але можливість вирішувати проблеми фінансово обмежена. Сьогодні, на жаль, немає достатніх фінансових важелів для того, щоб виправдати ті надії, які покладає на них громада, обираючи собі владу. Адже формуються місцеві бюджети не на місцях, як у цивілізованих країнах, а показники доводяться з центру за призначенням Міністерства фінансів, і згідно з ними виконавчі органи готують проект місцевого бюджету. Ці повноваження делеговані районній державній адміністрації, яка й подає головний фінансовий документ району на розгляд депутатів, які можуть вносити зміни до запропонованого проекту, але в межах наявних фінансових ресурсів. Упродовж останніх років кошторис не передбачав видатків на утримання бюджетних галузей, органів місцевого самоврядування в тих обсягах, які дали б можливість забезпечити повноцінне їх функціонування. Хоча асигнування й збільшувалися, принаймні на чверть від минулорічних призначень, однак мінімальну потребу повністю не задовольняли.
Сьогодні сподіватися на те, що всі програми, звернення громадян і депутатів профінансують з бюджету вищого рівня, не варто. Тому розробка відповідних проектів для вкладання коштів інвесторами, привабливість краю для реалізації державних програм, участь у міжнародних проектах дасть поштовх для діяльності кожної громади. Головне ж тут – не бездіяти, а невтомно шукати джерела наповнення місцевих бюджетів, приймати нестандартні рішення.
- Важливим напрямком роботи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування є розвиток міжнародної та міжрегіональної співпраці, робота над проектами для участі в міжнародних програмах з метою отримання технічної допомоги та грантів. Наскільки відомо, реалізація цих проектів у життя триває?
- Основним, що нині впроваджується в районі, є проект Європейського Союзу та Програма розвитку ООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду». Під час першої фази цього проекту обрані громадські організації реалізували 6 мікропроектних пропозицій. Загальна їх вартість становить понад 1,5 мільйона гривень. Із них - 836 тисяч гривень - це кошти міжнародних організацій, 335 тисяч гривень - районного бюджету. У червні 2011 року оголошено конкурс другої фази проектів. За його результатами переможцями стали чотири громади Сарненського району, зокрема Тинненська, Тутовицька, Костянтинівська та Ремчицька сільські ради, які зможуть вирішити найважливіші соціальні проблеми населених пунктів та покращити умови проживання в них за рахунок залучених коштів.
8 вересня цього року відбулось підписання тристоронньої угоди про співпрацю з Програмою розвитку ООН, районними державною адміністрацією та радою з впровадження другої фази проекту «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду». Крім згаданого проекту налагоджена співпраця з ПРООН, Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Чорнобильським фондом відродження та розвитку, ICRIN («Міжнародна науково-інформаційна мережа з питань Чорнобиля»), Світовим банком, Агенцією регіонального розвитку Рівненщини. У результаті такої співпраці в районі впроваджено 11 проектів.
- Якщо торкнутися об’єктів соціальної сфери, їх облаштування та будівництва, якими щодо цього є першочергові акценти?
- Не секрет, що багато проблем самостійно розв’язати важко, не під силу районному бюджету. Тому потрібна цільова допомога області й держави. У цьому питанні, хочу зазначити, обласна влада врахувала й підтримала пропозиції райдержадміністрації та районної ради щодо необхідності будівництва на Сарненщині нових об’єктів соціально-культурного призначення. Так, до Програми будівництва, реконструкції та модернізації об’єктів інфраструктури Рівненської області на 2012-2015 роки включені такі об’єкти: будівництво шкіл в с. Тинне, с. Цепцевичі, с. Чабель; реконструкція придбаного адмінприміщення під початкову школу в с. Костянтинівка, добудова шкіл у с. Вири та с. Клесів; переобладнання казарми військової частини № 15 під терапевтичний корпус на 100 ліжок центральної районної лікарні, а також зведення сучасного Палацу спорту в місті Сарни.
Поряд з цим, хочу зазначити, що районна влада намагається всіляко сприяти розвитку малого та середнього підприємництва на Сарненщині. За рахунок використання його потенціалу вдалося вирішити проблему пасажирських перевезень і торговельного обслуговування навіть у найбільш віддалених селах району, впровадити нові технології будівельних та оздоблюваних робіт, що якісно змінило зовнішній вигляд населених пунктів. Зростає мережа кафе та ресторанів, об’єктів побутового обслуговування. Освоюються та використовуються природні сировинні ресурси. Для здійснення підприємницької діяльності в районі забезпечено викуп і надання в оренду земель несільськогосподарського призначення.
- Районна рада впродовж року прийняла декілька важливих звернень до центральних органів влади. Вас почули в Києві?
- Скажу так: жодне наше звернення не залишилося без належної уваги й ретельного розгляду. Насправді існують питання, які не можна вирішити на місцях, бо вони є прерогативою Верховної Ради, Кабінету Міністрів України, інших центральних органів влади. Тому з ініціативи депутатів районної ради було схвалено низку звернень щодо будівництва підвідного газопроводу до сіл Кричильськ і Поляна; захисту суспільної моралі; організації харчування школярів; недопущення виключення населених пунктів північних районів Рівненської області з переліку населених пунктів, віднесених до 4 зони радіоактивного забруднення; перегляду умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування й органів виконавчої влади. На жаль, нинішній стан оплати праці працівників райдержадміністрацій, їх управлінь і відділів, виконавчих апаратів районних рад давно не забезпечує виконання визначених функцій і завдань. За результатами розгляду цих звернень у районну раду надходять конструктивні відповіді. З окремих питань наші біль і побажання почули, є надія, що й інші врахують і бодай щось зроблять для реальної підтримки органів місцевого самоврядування – не декларованої, а істинної.
Загалом рік повноважень районної ради шостого скликання показав, що в депутатського складу ради є необхідний потенціал, щоб гідно виправдати ті сподівання, які покладає на неї громада Сарненщини.
– Миколо Миколайовичу, напередодні професійного свята що б побажали людям, які представляють місцеве самоврядування?
- Вітаючи зі святом - Днем місцевого самоврядування, - бажаю всім міцного здоров’я, успіхів, натхнення на шляху побудови щасливого й заможного життя наших людей. Слова подяки хотів би сказати депутатському активу, головам постійних комісій районної та місцевих рад, які компетентно вирішують питання життєдіяльності громад з користю для всіх її членів.
А ще зичу більше оптимізму. Без цього в органах місцевого самоврядування робити просто нічого. І головне – зберегти ті налаштованість, азарт, ініціативність, з якими депутати прийшли після виборів, упродовж усього терміну повноважень.
Підготувала до друку
Наталія МАЛЕЙЧИК.

Новини: 

Схожі матеріали

Особистісно зорієнтоване навчання рідної мови та літератури є важливою проблемою сучасної середньої освіти. Над нею активно працює творча група...
Сарни - сучасне місто, в якому живуть і працюють тисячі людей. Кожен день несе нові ідеї, турботи, радість. Особливістю міста та району є не тільки...
Незадовго до Дня Незалежності виповнився рік, як виконавчу гілку влади в районі очолив Петро Рухер. З цієї нагоди з головою РДА зустрілися та...
Створити умови для утвердження верховенства права, сили закону, щоб громадяни почувалися захищеними та вільними, - покликання прокуратури. Адже саме...
На виконання Указу Президента України № 124 від 14 лютого 2008 року «Про Фестиваль мистецтв України», відповідного розпорядження голови обласної...