Опубліковано СН
Питання вдосконалення механізмів співпраці між органами самоврядування та виконавчої влади, розширення повноважень самоврядних органів, посилення їх здатності активно долучатися до участі в управлінні регіональними та державними справами як ніколи актуальне. Про участь депутатів районної ради в розв’язанні соціальних й економічних проблем краю розповідає голова Микола ДОБРИДНІК.
- Миколо Мусійовичу, політики сперечаються про децентралізацію влади не перший рік. Чи є зрушення в цьому питанні і яка нині роль місцевого самоврядування?
- За роки незалежності України в місцевому самоврядуванні, без сумніву, зроблено чимало, але далеко не все. Скажу відверто, залишається ще дуже багато невирішених питань і проблем, які стримують розвиток місцевого самоврядування, гальмують соціальний та економічний прогрес територіальних громад. Зокрема потребують деталізації такі важливі поняття, як територіальна громада, право комунальної власності, делеговані повноваження тощо. Важливо закріпити наділення місцевих органів влади власними джерелами доходів та інших ресурсів, обсяг яких має відповідати характеру визначених обов’язків. Без самодостатності не може бути повноцінного й відповідального розв’язання місцевих проблем. На жаль, роль рад у формуванні місцевих бюджетів нині все ще незначна. Цей процес занадто централізований. Податкову систему побудовано так, що сільські й селищні ради здебільшого не мають змоги сформувати власний бюджет і забезпечити свої мінімальні потреби, особливо з утримання соціальної сфери на селі. Крім того, власну дохідну базу мають підтримувати місцеві податки та збори, які справді належать місцевому самоврядуванню (податки на землю, нерухомість, прибутковий податок з громадян тощо). Їх перелік слід постійно розвивати.
- Нині чимало суперечок виникає щодо обсягу повноважень рад і державних адміністрацій. Який Ви особисто бачите вихід з цієї ситуації?
- Існуючу систему територіальної організації влади в Україні необхідно вдосконалити, аби не допустити подальшого дублювання функцій центральних, місцевих органів влади й самоврядування у сфері надання державних і громадських послуг. Центральні органи виконавчої влади й місцеві держадміністрації потрібно звільнити від невластивих їм функцій, не пов’язаних із забезпеченням інтересів держави в певному регіоні. За виконавчими органами, вважаю, слід залишити функції загальнодержавного значення: контроль за роботою правоохоронних органів, прокуратури, державних підприємств та інших об’єктів державної власності та їх утримання, оборонну роботу, реалізацію загальнодержавних і соціально-гуманітарних питань. Нині представники майже всіх політичних сил держави усвідомили незворотність цього процесу. Приміром, днями у Верховній Раді України відбулась нарада на тему: «Повноваження, завдання і статус органів місцевого самоврядування в контексті підготовки змін до Конституції України», на якій зазначено, що на розгляді в профільному комітеті Верховної Ради перебувають чотири законопроекти (Блоку Юлії Тимошенко, Партії регіонів, Блоку Литвина, Комуністичної партії України) стосовно ліквідації районних та обласних адміністрацій, окремо поданий законопроект Президентом України, в якому йдеться про повну ліквідацію районних державних адміністрацій і створення при районних радах виконавчих комітетів, які очолюватиме голова райради. Тому, переконаний, вирішення цього питання не за горами.
- Скажіть, логічно, що саме голова районної ради повинен бути відповідальним за соціально-економічний розвиток району?
- Повністю погоджуюсь. До речі, саме така теза була базовою на згаданій нараді за участю представників політичних сил Верховної Ради України. Після створення виконавчих комітетів при районних та обласних адміністраціях виконкоми рад виконуватимуть свої безпосередні функції, не делегуючи їх. Ті ж проблеми, які існують сьогодні на місцях між адміністраціями та радами, не є проблемами особистостей. На мій погляд, таке двовладдя паплюжить місцеве самоврядування. Лише вдумайтесь: на сьогодні 16 норм повноважень районної ради та райдержадміністрації повністю дублюються, а 12 - частково! Органи місцевого самоврядування, котрі представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, мають перебрати на себе більшість господарських функцій, що сьогодні перебувають у компетенції державних адміністрацій. Суспільство з надією чекає проведення всеохоплюючої реформи системи влади в Україні, що створить умови для політичної й економічної стабілізації, захисту прав і свобод громадян, непорушності демократичних принципів.
- Щороку районна рада затверджує головний фінансовий документ району. Існує думка, що під час діяльності районної ради п’ятого скликання поліпшилось фінансування соціальних галузей. У чому причина?
- Перш за все, поліпшення фінансування соціальних галузей району - це заслуга платників податків, усіх тих, хто чесно трудиться. Щоразу, будучи присутнім у закладах освіти, культури й медицини, щиро дякую всім платникам податків, завдяки яким маємо змогу будувати, реконструювати та ремонтувати заклади соціальної сфери району. Разом з тим, надзвичайно людським є підхід до формування державного бюджету Урядом Юлії Тимошенко. Шкода, звичайно, що в липні цього року Верховна Рада не затвердила зміни до державного бюджету на 2008 рік, в якому передбачалось 5,5 млн. грн. для міста Сарни на ремонт інженерних мереж, 800 тис. грн. для завершення реконструкції дитячого садка в с. Корост, крім того, кошти на будівництво дороги до с. Чудель, газифікацію с. Кричильськ і багато іншого. Проте скажу відверто, що фінансування з держбюджету всіх соціальних галузей району у 2008 році найбільше, ніж за всі роки незалежності України. Нещодавно в Сарненську ЦРЛ надійшло шість апаратів «штучна нирка» вартістю в 1 млн. грн., кошти на цю закупівлю виділив саме Уряд. Надзвичайно приємною подією є початок будівництва школи в Тинному. Нагадаю, що кошти в сумі 2 млн. грн. для цього виділила Рівненська обласна рада на чолі з Олександром Данильчуком, який, особисто відвідавши Тинне, почав відстоювати вирішення питання цього будівництва. До речі, на координаційно-консультативній раді при голові облради, що відбулась 28 листопада ц.р., прийняли рішення про виділення додатково 2 млн. грн. на зведення школи в с. Тинне, та окремо рішення про виділення 350 тис. грн. на відкриття відділення гемодіалізу в Сарненській ЦРЛ, для функціонування якого, власне, придбали обладнання «штучна нирка».
- Ви часто відвідуєте територіальні громади району, проводите прийом громадян. У такий спосіб наближаєте владу до людей?
- Вважаю, що посадові особи місцевого самоврядування, кожен, хто працює в органах державної влади, – це слуги народу, які перш за все повинні вболівати за громаду та кожного її мешканця. Спілкуючись з людьми на місцях, маю змогу безпосередньо вирішувати проблемні питання як територіальних громад, так і окремих людей. Зазначу, що після прийому громадян за місцем проживання, який спільними зусиллями депутатів та виконавчого апарату районної ради провели у квітні-травні цього року, до районної ради надійшло 358 колективних й особистих звернень громадян. Більшість їх вдалось вирішити одразу, що стосується об’єктів соціальної сфери, то при внесенні змін до районного бюджету профінансували вирішення значної частини проблемних питань, які порушували громадяни під час виїздів по територіях місцевих рад Сарненщини.
- Болючим питанням для сарненців уже не перший рік є затримка опалювального сезону. Як плануєте вирішувати цю проблему в майбутньому?
- Щороку це виникає з декількох причин: невчасні платежі за спожите тепло як фізичними, так і юридичними особами; різниця в тарифах на тепло, що змінюється впродовж року, халатність окремих посадовців виконавчої влади. Для прикладу, ще у квітні постановою Уряду передбачили виділення коштів на погашення різниці в тарифах для Рівненської області, проте через бюрократичну тяганину з облдержадміністрації до Сарненської міської ради ці кошти «йшли» до листопада. Що стосується районної ради, то коли постало питання затримки початку опалювального сезону, скликали позачергову сесію, на якій виділили 200 тис. грн. на погашення заборгованості за спожите тепло. Моєю ж пропозицією з початку роботи на посаді голови районної ради було будівництво автономних котелень для кожного закладу соціальної сфери району: дитячих садків, шкіл, закладів охорони здоров’я - створивши тим самим мережу автономних котелень районної комунальної власності. Нині це частково реалізовано.
- Миколо Мусійовичу, які побажання з нагоди Дня місцевого самоврядування хотіли б висловити колегам?
- Україна переживає важкий період політичних чвар, впливу світової фінансової кризи, реформування… Бажаю всім і кожному вистояти в цей нелегкий час, міцного здоров’я, родинної злагоди, витримки та терпіння кожній людині. Нехай благословить Бог народ України!
Розмовляв
Василь КРАМАРЧУК.